Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Nie tylko Canon spieszy się, by dogodzić użytkownikom swojego nowego systemu. Panasonic pokazał właśnie pełnoklatkowy model 24-70 mm f/2.8, który rozszerza ofertę systemu L-Mount.
Choć pierwsze bezlusterkowe pełne klatki Panasonica są już na rynku dostępne od kilku miesięcy, do tej pory w ofercie systemu L brakowało jednak profesjonalnych, jasnych zoomów, które mogłyby zadowolić naprawdę wymagających zawodowców (jeśli nie liczyć horrendalnie drogich szkieł Leica). Sytuację tę zmienia najnowszy Panasonic Lumix S Pro 24-70 mm f/2.8, czyli główny element “świętej trójcy” reporterskich zoomów ze światłem f/2.8.
Obiektyw stworzono na bazie układu zawierającego 18 soczewek w 16 grupach, gdzie 3 elementy to soczewki asferyczne, a 4 wykonano ze szkła o niskim współczynniku dyspersji. Do tego jeden element UHR (wysoki współczynnik refrakcji), wewnętrzny system ogniskowania i 11-listkowa przysłona (wstydź się Canonie), ale bardzo słabe wyniki pod względem minimalnej odległości ostrzenia, która wynosi aż 37 cm.
Na pocieszenie powiemy, że pierwsze relacje z internetu wspominają o bardzo dobrej jakości optycznej, a dodatkowo szkło oferuje aż dwa silniki AF (liniowy i krokowy), które zapewnić mają szybkość pracy fotograficznej i bezgłośne działanie w przypadku filmowania. Osoby zainteresowane filmowaniem ucieszy także zapewne to, że według producenta obiektyw praktycznie nie przejawia problemów z efektem focus breathing.
Tubus obiektywu został wykonany ze stopu magnezu oraz uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami. Niestety jak w przypadku większości nowoczesnych konstrukcji, nie jest ani mały, ani lekki. Szkło mierzy 140 x 91 mm przy wadze 935 g.
Obiektyw trafić ma na rynek w październiku 2019 roku, w cenie 2200 dolarów (około 8650 zł). Na polskim rynku cena zbliży się jednak zapewne do pułapu 10 tys. zł.
Nazwa | Panasonic Lumix S Pro 24-70 mm f/2.8 |
Producent | Panasonic |
Typ | zmiennoogniskowy |
Mocowanie | L-mount |
Ogniskowa | 24-70 mm |
Maksymalna jasność | 0 |
Maksymalna wartość przysłony | 0 |
Liczba listków przysłony | 11 |
Pierścień przysłony | nie |
Tryb bezstopniowy przysłony | nie |
Układ optyczny | 18 elementów / 16 grup (3 soczewki asferyczna, 1 soczewka UHR, 4 soczewki ED) |
Wewnętrzne ogniskowanie | nie |
Maksymalne powiększenie | 0,25x |
Minimalna odległość ogniskowania | 37 cm |
Tryb makro | nie |
Średnica filtra | 82 mm |
Mocowanie filtra żelowego | nie |
Autofokus | tak |
Manualne doostrzanie | tak |
Mechanizm autofokusa | Silnik podwójny (liniowy + krokowy) |
Stabilizacja | nie |
Obudowa | metal |
Skala odległości | tak |
Przycisk funkcyjny | nie |
Uszczelnienia | tak |
Mocowanie statywowe | nie |
Osłona przeciwsłoneczna | tak |
Wymiary | 140 x 91 mm |
Waga | 935 g |
Więcej informacji znajdziecie panasonic.com.