Aparaty
Instax Wide Evo - nareszcie cyfrowy Instax na duże wkłady. To najlepsze, co ma do zaoferowania natychmiastowy system Fujifilm
Nie tylko Canon spieszy się, by dogodzić użytkownikom swojego nowego systemu. Panasonic pokazał właśnie pełnoklatkowy model 24-70 mm f/2.8, który rozszerza ofertę systemu L-Mount.
Choć pierwsze bezlusterkowe pełne klatki Panasonica są już na rynku dostępne od kilku miesięcy, do tej pory w ofercie systemu L brakowało jednak profesjonalnych, jasnych zoomów, które mogłyby zadowolić naprawdę wymagających zawodowców (jeśli nie liczyć horrendalnie drogich szkieł Leica). Sytuację tę zmienia najnowszy Panasonic Lumix S Pro 24-70 mm f/2.8, czyli główny element “świętej trójcy” reporterskich zoomów ze światłem f/2.8.
Obiektyw stworzono na bazie układu zawierającego 18 soczewek w 16 grupach, gdzie 3 elementy to soczewki asferyczne, a 4 wykonano ze szkła o niskim współczynniku dyspersji. Do tego jeden element UHR (wysoki współczynnik refrakcji), wewnętrzny system ogniskowania i 11-listkowa przysłona (wstydź się Canonie), ale bardzo słabe wyniki pod względem minimalnej odległości ostrzenia, która wynosi aż 37 cm.
Na pocieszenie powiemy, że pierwsze relacje z internetu wspominają o bardzo dobrej jakości optycznej, a dodatkowo szkło oferuje aż dwa silniki AF (liniowy i krokowy), które zapewnić mają szybkość pracy fotograficznej i bezgłośne działanie w przypadku filmowania. Osoby zainteresowane filmowaniem ucieszy także zapewne to, że według producenta obiektyw praktycznie nie przejawia problemów z efektem focus breathing.
Tubus obiektywu został wykonany ze stopu magnezu oraz uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami. Niestety jak w przypadku większości nowoczesnych konstrukcji, nie jest ani mały, ani lekki. Szkło mierzy 140 x 91 mm przy wadze 935 g.
Obiektyw trafić ma na rynek w październiku 2019 roku, w cenie 2200 dolarów (około 8650 zł). Na polskim rynku cena zbliży się jednak zapewne do pułapu 10 tys. zł.
Nazwa | Panasonic Lumix S Pro 24-70 mm f/2.8 |
Producent | Panasonic |
Typ | zmiennoogniskowy |
Mocowanie | L-mount |
Ogniskowa | 24-70 mm |
Maksymalna jasność | 0 |
Maksymalna wartość przysłony | 0 |
Liczba listków przysłony | 11 |
Pierścień przysłony | nie |
Tryb bezstopniowy przysłony | nie |
Układ optyczny | 18 elementów / 16 grup (3 soczewki asferyczna, 1 soczewka UHR, 4 soczewki ED) |
Wewnętrzne ogniskowanie | nie |
Maksymalne powiększenie | 0,25x |
Minimalna odległość ogniskowania | 37 cm |
Tryb makro | nie |
Średnica filtra | 82 mm |
Mocowanie filtra żelowego | nie |
Autofokus | tak |
Manualne doostrzanie | tak |
Mechanizm autofokusa | Silnik podwójny (liniowy + krokowy) |
Stabilizacja | nie |
Obudowa | metal |
Skala odległości | tak |
Przycisk funkcyjny | nie |
Uszczelnienia | tak |
Mocowanie statywowe | nie |
Osłona przeciwsłoneczna | tak |
Wymiary | 140 x 91 mm |
Waga | 935 g |
Więcej informacji znajdziecie panasonic.com.