12 lat fotopolis.pl

Autor: Michał Sułkiewicz

6 Październik 2013
Artykuł na: 2-3 minuty
Dzisiaj skończyliśmy 12 lat! Fotopolis.pl internetowy magazyn o fotografii pojawił się oficjalnie online 6 października 2001. Przez te lata rynek fotografii i sama fotografia zmieniła się diametralnie.

Pierwsze testy serwisu rozpoczęliśmy już we wrześniu, jednak właśnie 6 października 2001 uznajemy za datę, gdy fotopolis.pl oficjalnie zaczęło działać. Wtedy wszystko dopiero miało się zacząć. 12 lat temu fotografia cyfrowa właśnie się rozpędzała, żeby w ciągu następnych 5 lat praktycznie wyprzeć film. To była rewolucja, w którą wielu nie wierzyło, mimo że z perspektywy czasu wydaje się oczywista. Dzisiaj rynek foto wygląda zupełnie inaczej. Wiele wiodących wtedy marek już się nie liczy. Kodak, Polaroid i Agfa, to już praktycznie tylko nazwy historyczne. Kilka zostało przejętych, jak Konica Minolta czy Mamiya. O rynek fotograficzny biją się gigantyczne koncerny elektroniczne jak Sony, Panasonic czy Samsung, a najpopularniejszym aparatem w serwisach społecznościowych jest... telefon firmy komputerowej - iPhone Apple'a. Całe szczęście tradycyjne marki fotograficzne: Fujifilm, Canon, Olympus, Nikon czy Leica w porę zareagowały na potrzeby konsumentów i dzisiaj nadal zajmują spory kawałek rynku.

Jednocześnie trudno zgodzić się z głosami, że fotografia umiera. Owszem rynek fotografii profesjonalnej - głównie reporterskiej i reklamowej - przeżywa burzliwe zmiany, ale sama fotografia nadal jest popularna jak nigdy. Nie tylko w formie "wrzutek" na Instagrama czy Facebooka, ale także w postaci milionów całkiem ciekawych galerii w Internecie, w których ludzie chwalą się swoimi pracami. Wystarczy, że robisz świetne zdjęcia, a możesz mieć setki tysięcy widzów podziwiających Twoje prace. Fotografia nie ma już granic - ani estetycznych, ani geograficznych, a technologia pozwala na znacznie więcej niż kiedykolwiek.

Bardzo cieszymy się, że fotopolis.pl miało możliwość czynnego uczestniczenia w tych zmianach. Dziś jesteśmy największą redakcją spośród mediów fotograficznych, docenianą i szanowaną w Polsce i zagranicą. Nie było by to możliwe bez naszych czytelników i wsparcia ludzi z branży fotograficznej. Dziękujemy, że byliście z nami przez te lata i mamy nadzieję, że będziecie przez następne. Fotopolis.pl też się będzie zmieniało. Jesteśmy w fazie wdrażania długo obiecywanego nowego layoutu, zapowiadaliśmy również swoistą rewolucję w testach - to wszystko jeszcze w tym roku. Tymczasem już jutro zaprosimy Was do udziału w naszym tradycyjnym plebiscycie na najlepsze produkty i wydarzenia roku oraz do ankiety czytelniczej. Sto lat!

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Nowe AI tworzy całe sesje na podstawie prostych fotek odzieży. Nie potrzeba już ani modela ani fotografa
Nowe AI tworzy całe sesje na podstawie prostych fotek odzieży. Nie potrzeba już ani modela ani...
Systemy generatywnej AI coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na rynku fotografii komercyjnej. Botika to nowa aplikacja dla branży modowej, która pozwala tworzyć sesje odzieżowe...
0
Ikoniczne zdjęcie ma innego autora? Dochodzenie AP w obronie fotografa
Ikoniczne zdjęcie ma innego autora? Dochodzenie AP w obronie fotografa
Czy trzeba będzie przepisywać książki z historii fotografii? Pod koniec stycznia zadebiutować ma dokument, który podważa kwestię autorstwa słynnego zdjęcia Napalm Girl. Assiociated...
19
Zmarł Oliviero Toscani – słynny fotograf i twórca kampanii społecznych
Zmarł Oliviero Toscani – słynny fotograf i twórca kampanii społecznych
Oliviero Toscani, wybitny włoski fotograf i artysta wizualny, znany z kontrowersyjnych i poruszających kampanii reklamowych, zmarł w wieku 83 lat.
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (11)