Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Sony HXR-NX70 to produkt stworzony z myślą o podróżnikach i osobach lubiących aktywnie spędzać czas. Jej konstrukcja pomyślnie przeszła testy odporności na pył i kurz oraz ulewne deszcze. Sercem kamery jest przetwornik EXMOR R o dość sporym rozmiarze 1/2,88 cala i efektywnej rozdzielczości 6,14 megapiksela. Współpracuje z nim obiektyw o ogniskowych 3,8-38mm i światłosile 1.8-3.4 (ekwiwalent zakresu 26,3-263mm dla małego obrazka) wyposażony w optyczną stabilizację obrazu. Ta ostatnia poza trybem aktywnym oferuje nowość w postaci stabilizacji 3-kierunkowej, niwelującej zarówno przesunięcia, jak i przechyły kamery.
Urządzenie oferuje zapis materiału o rozdzielczości 1920x1080 zakodowanego kodekiem AVCHD z przepływnością do 24 Mbit/sek dla nagrywania z prędkością 25 klatek/sek oraz do 28Mbit/sek dla trybu 50p. Wbudowana pamięć flash o pojemności 96GB pozwala na zapis odpowiednio 10 i 8 godzin materiału dla obu trybów w najwyższej jakości. Gdyby wartości te okazały się niewystarczające, kamera posiada także gniazdo kart SD. Rejestrację dźwięku w profesjonalnej jakości umożliwiają dwa symetryczne wejścia mikrofonowe ze złączami XLR umieszczone w górnym uchwycie. Ten ostatni może być zdemontowany, gdy akurat nie jest potrzebny - w takiej sytuacji nagrywanie dźwięku przejmie na siebie wbudowany mikrofon stereofoniczny.
Dodatkowe funkcje HXR-NX70 obejmują: wykonywanie zdjęć o rozdzielczości do 4672x2628 (uzyskiwanej dzięki inteligentnej interpolacji), wbudowany noktowizor pracujący w podczerwieni oraz odbiornik GPS zapewniający geotaging materiału filmowego, jak również aktualizację pokładowego zegara kamery, gdy użytkownikowi zdarzy się zmienić strefę czasową podczas podróży. Komfort przeglądania oraz zgrywania materiału zapewniają 3,5-calowy dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 921 tys. pikseli oraz funkcja kopiowania zawartości pamięci kamery na zewnętrzny dysk twardy bez konieczności pośrednictwa komputera.
Przy masie własnej oscylującej między 820 (bez baterii i górnego uchwytu) a 1285g (wraz z powyższymi) urządzenie to może być interesującą ofertą dla miłośników aktywnego spędzania wolnego czasu. Poza potwierdzoną w testach odpornością na niesprzyjającą pogodę urządzenie to oferuje też obszerną listę przydatnych funkcji, a wszystko to w przystępnej i zintegrowanej formie, gwarantującej natychmiastowy dostęp bez zastanawiania się jaki obiektyw założyć, czy też gdzie akurat zapodziała się karta pamięci.
Cena urządzenia podana na stronie producenta to 3200 dolarów, do sprzedaży ma ono wejść między lipcem a wrześniem bieżącego roku.
Sony NEX-FS100 to produkcyjna wersja pokazywanego od jakiegoś czasu prototypu "budżetowej" kamery z dużym przetwornikiem. W założeniu ma to być mniejszy brat profesjonalnej PWM-F3 i bezpośredni konkurent Panasonica AG-AF101, a także pogromca filmujących lustrzanek, które od jakiegoś czasu zyskują coraz większą sympatię filmowców nie dysponujących budżetem na profesjonalne rozwiązania.
Za przechwytywanie obrazu odpowiada znany z profesjonalnego F3 przetwornik EXMOR CMOS o rozmiarze klatki taśmy filmowej Super 35mm (23,6 x 13,3 mm) i efektywnej liczbie pikseli 3,37 miliona. Warto odnotować, że jest to upakowanie mniejsze niż w matrycy Nikona D3s, stanowiącej dotychczas wyznacznik możliwości pracy w słabych warunkach oświetleniowych. Kamerę wyposażono w bagnet E znany z pozbawionych lustra aparatów NEX. Urządzenie można nabyć bez obiektywu lub też ze standardowym obiektywem 18-200mm f/3.5-5.6 wyposażonym w optyczną stabilizację obrazu, zaprezentowanym razem z tańszym modelem NEX-VG10E.
Tryby nagrywania obejmują rozdzielczości 1920x1080, 1440x1080, 1280x720 oraz 720x576 i 720x480 (odpowiednio dla systemów PAL i NTSC). Maksymalne prędkości nagrywania wynoszą – 50 klatek/sek dla systemu PAL i 60 dla NTSC. Dostępne przepływności zapisu sięgają 28 Mbit/sek dla trybów 50/60p i 24 Mbit/sek dla trybów 24/25/30p. Wykorzystywany kodek to AVCHD. Dla użytkowników, którym wartości te nie wystarczają dostępne jest wyjście HDMI v.1.4, na które podawany jest nieskompresowany sygnał próbkowany w standardzie 4:2:2 i 8 bitach na kanał z zaszytym kodem czasowym, który można przechwycić zewnętrznym urządzeniem rejestrującym. W pozostałych przypadkach materiał rejestrowany jest na karty pamięci - do wyboru SD i Memory Stick - lub akcesoryjną pamięć zewnętrzną HXR-FMU128. Warto odnotować, że możliwy jest zapis na więcej niż jednym medium jednocześnie, w tym zapis w różnych rozdzielczościach na każdym z nośników. Rejestrację dźwięku umożliwiają dwa wejścia XLR, do kamery standardowo dołączany jest mikrofon ECM-XM1.
Do podglądu rejestrowanego materiału służy wbudowany 3,5-calowy monitor LCD o rozdzielczości 1920x480, na który w jasnym otoczeniu można nałożyć lupę posiadającą możliwość powiększenia obrazu o czynnik 1,2x. Gdy sytuacja wymaga precyzyjnego ustawiania ostrości z pomocą przychodzi także możliwość programowego powiększenia centralnej części kadru dwukrotnie. Dodatkowo na ekranie można wyświetlić przydatne przy filmowaniu informacje takie jak: histogram i zebra sygnalizująca osiągnięcie przez obraz zadanego progu jasności, markery dla innych proporcji kadru niż 16:9, markery stref bezpiecznych, a także obwódka sygnalizująca, które obiekty w kadrze są w danej chwili ostre. Dodatkowe monitory można w razie potrzeby podłączyć przez złącza Component i Composite (wtyczka RCA). Odsłuch nagrywanego dźwięku zapewniają wbudowany głośnik, wyjście słuchawkowe oraz dwukanałowe wyjście audio (również RCA).
Sugerowana cena urządzenia to 5850 dolarów dla wersji bez obiektywu i 6550 dolarów dla wersji wyposażonej w standardowy obiektyw. Do sklepów, podobnie jak druga z premierowych kamer, trafi ono między lipcem a wrześniem 2011.
W dniu premiery trudno jest spekulować na temat potencjalnego sukcesu rynkowego produktu, nie można natomiast oprzeć się wrażeniu, że zapowiada się interesująca batalia pomiędzy FS100 a konkurencyjnym Panasonikiem AG-AF101. Po stronie produktu Sony stoi opracowany od podstaw sensor mający w sobie ogromny potencjał, po stronie Panasonica natomiast lepsze wyposażenie (wyjście HD-SDI, wbudowany filtr ND) i obszerna lista interesującej optyki oferowanej dla sensorów w rozmiarze 4/3"' jak choćby Voigtlander 25mm f/0,95 czy zmiennoogniskowe obiektywy Olympusa oferujące stałe światło 2.0. Rynek zweryfikuje, która z tych koncepcji okaże się bardziej kusząca. Lista konkurentów nie jest zresztą zamknięta - swojej oferty w tym segmencie kamer nie przedstawił póki co sprawca lustrzankowej rewolucji filmowej - Canon.