Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
W swojej pracy używam Nikona D3s. W fotografii reportażowej lub portrecie nie mam żadnych większych uwag co do pracy tego aparatu. Natomiast w filmowaniu potrzebowałem praktycznie całkowicie innych parametrów i możliwości, które pojawiły się z nowym Nikonem D4. Przede wszystkim lepszej jakości plików i dużo lepszej jakości na wyższych czułościach. Bardzo często nagrywam filmy lub wywiady w trudnych warunkach oświetleniowych, a ze względu na to, że pracuję prawie zawsze ze światłem zastanym, bardzo często przekraczam czułość 800 ISO. Nikona D4 używałem podczas nagrań w teatrze lub w mieszkaniu. W obu przypadkach rejestrowałem obraz nawet na czułościach 2500 ISO i jestem bardzo zadowolony z jakości obrazu. Oczywiście, pojawia się już szum, ale do produkcji internetowych jest jak najbardziej akceptowany. Pliki MOV w rozdzielczości 1920x1080 pikseli wyglądają rewelacyjnie na czułościach 200-800 ISO nawet po korekcie kolorów w Final Cut Pro. W Nikonie D3s nagrywam filmy maksymalnie na czułości ISO 800, a najlepiej nie wyżej niż ISO 400. W Nikonie D4 staram się nie przekraczać ISO 3200, co oznacza, że mamy do czynienia z dużą różnicą między oba modelami.
Do tej pory w lustrzankach brakowało wejścia na słuchawki. Rozwiązanie Nikona jest bardzo pomocne, ponieważ można podłączyć słuchawki i manulanie ustawiać poziom dźwięku na 20-stopniowej skali. Niezastąpione podczas nagrywania wywiadu.
Dla filmowców, którzy potrzebują materiał video bezstratny z bitratem ponad 120 Mb/s, znalazło się rozwiązanie na podłączenie zewnętrznej nagrywarki przez HDMI.
Należy podkreślić również szybkość autofokusa. Nikon D4 jest znacznie szybszy, nie tylko podczas fotografowania, ale również filmowania. Chociaż pracuję całkowicie manulanie podczas nagrań video, to jednak wiele osób może śmiało korzystać np. z ustawienia ostrości przed pierwszym nagraniem.
W D4 poprawiono ergonomię na plus oraz wprowadzono wygodniejszy podgląd podczas filmowania na wyświetlaczu LCD.
Tekst i zdjęcia: Krystian Bielatowicz - realizuje multimedia dla portalu www.szerokikadr.pl. Wszystkie materiały są nagrywane lustrzankami Nikona. Na fotografiach: Diana Kłos Łatuszkin jako sobowtór Marilyn Monroe.