Nikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe

Do redakcji fotopolis.pl trafił obiektyw Nikkor 300 mm f/2.8G ED VR II. Zapraszamy do zapoznania się z pierwszymi wrażeniami z użytkowania i zdjęciami przykładowymi.

Autor: Marcin Falana

10 Luty 2010
Artykuł na: 6-9 minut
Konstrukcja nowego obiektywu 300 mm f/2.8 przypomina tę z poprzedniej wersji. Producent zastosował 11 soczewek, które ustawił w 8 grup. 3 elementy wykonano ze szkła niskodyspersyjnego (ED). W obiektywie znalazły się też powłoki nanokrystaliczne. Za ustawianie ostrości odpowiedzialny jest ultradźwiękowy silnik SWM. Minimalna odległość fokusowania wynosi 2,2 m. Warto jeszcze wspomnieć o 9-listkowej przysłonie. W obiektywie tej klasy nie mogło zabraknąć stabilizacji obrazu - zastosowano moduł drugiej generacji (VR II).
Nikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II


Nikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II


Budowa i obsługa
Nikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II jest świetnie wykonany i robi naprawdę solidne wrażenie. Jego gabaryty i waga są także nietuzinkowe - 124 x 267,5 mm (średnica x długość), 2900 g - i utrudniają codzienne użytkowanie. Jest to raczej obiektyw, pod który specjalnie bierzemy statyw lub monopod i do którego przyczepiamy korpus, a nie odwrotnie.
Nikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II

Nikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II z Nikonem D3

W zestawie poza karbonową osłoną dostajemy nakładaną przednią pokrywę obiektywu, która wygląda jak miękki futerał okalający prawie połowę obiektywu.
przednia pokrywa obiektywu


Poza tym Nikon wyposaża nas we wzmocniony futerał CL-L1, który świetnie sprawdza się podczas transportu obiektywu. Nie tylko zabezpiecza go przed ewentualnymi wstrząsami ale pozwala na dość wygodne chodzenie z tym nieprzeciętnie dużym i ciężkim szkłem. Futerał wyposażono w przyjazny system zamków i suwaków, dzięki czemu łatwo się dostać do obiektywu.
Nikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II z futerałem CL-L1


W przedniej części obiektywu znajdziemy cztery przyciski obsługujące autofokus, blokadę autofokusa i funkcję MEMORY RECALL. Dla uproszczenia będziemy je nazywać przyciskami AF.
przyciski AF

Idąc dalej w stronę korpusu znajdziemy pierścień ostrości i okienko z oznaczoną odległością ostrzenia.

Poniżej z lewej strony obiektywu znajdziemy dość pokaźną ilość przełączników, które pozwolą dostosować go do naszych potrzeb. Kolejny pierścień pozwala w wygodny sposób włączyć/wyłączyć stabilizację obrazu VR. Z ważniejszych elementów trzeba jeszcze wspomnieć o ramce na filtry i przycisku MEMORY SET, który znajduje się z prawej strony przy bagnecie.

Wracając do przełączników, pierwszy z nich pozwala na wybór sposobu ostrzenia, do dyspozycji mamy dwa tryby autofokusa z manualnym przeostrzeniem - A/M lub M/A oraz tryb manualny - M. Tryb A/M różni się od M/A łatwością manualnego przeostrzania, jest to szczególnie odczuwalne podczas pracy w trybie ciągłym AF.

Następny przełącznik służy do ograniczenia zakresu w jakim obiektyw będzie ostrzył. Do dyspozycji mamy ustawienie FULL lub nieskończoność - 6m. Jeżeli fotografowany obiekt znajduje się w odległości bliższej niż 6 m korzystamy z pełnego zakresu ostrzenia. W sytuacji gdy obiekt jest w odległości 6 m lub większej możemy skorzystać z trybu nieskończoność - 6 m. Aparat nie będzie wtedy szukał ostrości w całym zakresie co może przyspieszyć proces ostrzenia.

Kolejny przełącznik pozwala dostosować stabilizację obrazu. Możemy skorzystać z trybu NORMAL, który sprawdzi się podczas śledzenia obiektów i pracy na statywie. Tryb ACTIVE został głównie zaprojektowany z myślą o zdjęciach wykonywanych z jadących pojazdów.

Idąc dalej w dół znajdziemy kolejny przełącznik obsługujący funkcję MEMORY RECALL - pamięć ostrości. Do wyboru mamy trzy ustawiania:
  • AF-L - przyciski AF służą do blokady autofokusa
  • MEMORY RECALL - przyciski AF służą do powrotu do zapamiętanej ostrości, którą programujemy przyciskiem MEMORY SET
  • AF-ON - przyciski AF służą do aktywacji autofokusa
Zapamiętywanie ostrości - MEMORY RECALL - dokonujemy przyciskiem MEMORY SET. Należy najpierw wyostrzyć na interesujący nas obiekt i wcisnąć przycisk MEMORY SET, obiektyw potwierdza zapamiętaną ostrość dźwiękiem.

Ostatni przełącznik służy do włączania/wyłączania dźwięku przy programowaniu i używaniu funkcji MEMORY RECALL.

Szybkość działania
Za ustawianie ostrości odpowiedzialny jest ultradźwiękowy silnik SWM, który działa bez zarzutu. Podczas kilkudniowego fotografowania Nikkorem 300mm f/2.8G ED VR II z korpusem D3 zwróciliśmy uwagę na szybkość ostrzenia, która w wypadku takiego obiektywu jest rzeczą zasadniczą. Ze śledzeniem jadących samochodów nie było najmniejszego problemu, Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II poradził sobie z tym zadaniem znakomicie dając prawie 100% ostrych zdjęć. Trochę gorzej wyglądało ostrzenie w skateparku, w którym było mało miejsca na odejście, więc śledzenie obiektów w ruchu było utrudnione, a żaden autofokus nie jest na tyle szybki żeby złapać przemykające obiekty. Jednym słowem, gdy mamy miejsce na śledzenie to Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II nas nie zawiedzie.

Specyfikacja
NazwaNikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II
Typstałoogniskowy obiektyw tele ze stabilizacją
Konstrukcja11 elementów w 8 grupach, 3 soczewki niskodyspersyjne ED
Stabilizacja obrazutak, VR II
Autofokustak
Ogniskowa300 mm
Otwór maksymalnyf/2.8
Dystans min.2.2 m
Kąt8 st 10' (5 st 20' dla Nikon DX)
Przesłona9-listkowa, F2,8 - F32
MocowanieNikon F
Powiększenie0,16x
Filtr52 mm
Osłonaw zestawie HK-30
Obudowab.d.
Wymiary124 x 267,5 mm
Waga2.9 kg
Akcesoriakonwertery TC-14E II, TC-17E II, TC-20E II
Uwagiprzednia pokrywka skórzana, tylna pokrywka LF-1, osłona HK-30, futerał CL-L1, uchwyt filtrów 52mm, filtr neutralny NC 52mm, pasek na ramię LN-1


Podsumowanie
Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II - to nieprzeciętny obiektyw o bardzo specyficznym, zawodowym zastosowaniu. Trudno oczekiwać, że szkło za ponad 20 000 zł ktoś kupi do celów czysto amatorskich. Poza ceną trzeba też zwrócić uwagę na nieprzeciętne gabaryty i wagę, które wykluczają zabieranie go ze sobą wszędzie. Znajdziemy go przede wszystkim na stadionach i innych imprezach sportowych gdzie ogniskowa 300 mm pozwala naprawdę zbliżyć się do fotografowanego obiektu. Kolejnym zastosowaniem może być fotografia mody i portret. Dzięki swojej plastyce i jasności, która oferuje wręcz symboliczną głębię ostrości Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II jest bardzo ciekawym szkłem.







]


Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska

Poprzednia

1

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły