Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Wstęp
Pierwsza wzmianka na temat pasa reporterskiego Spider Camera Holster pojawiła się na łamach fotopolis.pl w 2009 roku. Wtedy pisaliśmy o nim na zasadzie akcesorium-ciekawostki, dostępnego jedynie na zachodnich rynkach lub w sklepach internetowych. Minęło kilka lat, mocowania Spider Camera Holster mają polskiego dystrybutora (firma Foto-Nova), a w sieci istnieje polska strona poświęcona temu systemowi. Już kilka lat temu system Spider Camera Holster wzbudził nasze zainteresowanie, postanowiliśmy więc sprawdzić jak w rzeczywistości sprawdza się ten pomysł.
Zawodowi fotografowie szukają optymalnej metody przenoszenia aparatu. Oczywiście w wielu przypadkach wystarczy zwykły pasek na ramię, jeśli jednak w grę wchodzą dwa korpusy, a fotograf dodatkowo chciałby mieć możliwość uwolnienia obydwu rąk i dużą swobodę ruchu, potencjalnym rozwiązaniem może być SpiderPro Camera System. Takie były właśnie podstawowe założenia systemu: bezpieczeństwo sprzętu i wygoda użytkownika. Spider Camera Holster umożliwia błyskawiczne przypięcie aparatu do paska z automatycznym zablokowaniem go tak, aby nie mógł od niego odpaść oraz szybkie odpięcie po zwolnieniu blokady.
Budowa, jakość wykonania, zawartość zestawu
SpiderPro Camera System w podstawowej wersji z mocowaniem na jeden aparat składa się z pasa (SpiderPro Belt), uchwytu na pas (SpiderPro Camera Holster) oraz płytki montowanej do aparatu Spider Plate. Pierwsze co rzuca się w oczy to jakość wykonania. Każdy z tych elementów wzbudza zaufanie. Kluczowe elementy systemu: uchwyt na pas i płytka montażowa, zostały wykonane z utwardzanego aluminium i stali nierdzewnej. Pas jest nylonowy, ma plastikową klamrę i regulację długości na rzep.
Uchwyt Camera Holster składa się z dwóch elementów - stalowej płytki obejmującej pas i monolitycznego, aluminiowego bloku, w który wchodzi sworzeń znajdujący się na płytce montowanej do aparatu. Z boku znajduje się sprężynująca blokada, wydająca charakterystyczny "klik", gdy aparat znajduje się w bezpiecznej pozycji. Blokadę można wyłączyć przesuwając dźwigienkę w skrajne położenie. Wtedy aparat można wkładać i wyjmować bez ograniczeń. Oczywiście w wielu sytuacjach wyłączenie blokady jest jak najbardziej pożądane. Długość prowadnicy w którym przesuwa się sworzeń to około 3 centymetry, o ile więc fotograf nie będzie siadał, skakał, przechylał się czy przeciskał w tłumie, aparat nie powinien wypaść mimo wyłączonej blokady.
SpiderPro Camera System to produkt przemyślany i widać to w wielu punktach:
Sworzeń jest wykręcany i może być umieszczony w trzech miejscach na płytce. To, gdzie powinien zostać wkręcony zależy od zestawu korpus-obiektyw, z jakim będzie używany. Użytkownik może w pewnym zakresie zdecydować, jak aparat będzie się układał po przypięciu go do paska (obiektywem w dół, poziomo, gripem do dołu, gripem do góry). Położenie sworznia ma jeszcze większe znaczenie w przypadku korzystania z dwóch korpusów lub w przypadku osób leworęcznych.
Standardowym wyposażeniem systemu SpiderPro Camera System jest też kluczyk imbusowy, dla którego przewidziano miejsce w płytce mocowanej do aparatu. Użycie kluczyka to jedyna metoda pewnego dokręcenia płytki do korpusu. Zamiast niego lepszy byłby zwykły "motylek" - z doświadczenia wiemy, że kluczyki lubią się gubić. Co prawda w pudelku znajduje się zapasowy imbus, ale nic nam po nim, jeśli w terenie okaże się, że nie mamy ze sobą podstawowego kluczyka. Małym minusem jest również zastosowanie mniejszego rozmiaru śrub skręcających uchwyt na pas. Jeśli z czasem pojawi się w tym miejscu luz użytkownik będzie musiał poszukać innego kluczyka.
W praktyce
Teoretycznie płytkę ze sworzniem montuje się do korpusu w ten sposób, że sworzeń jest od strony obiektywu i nie wystaje poza tylną ściankę aparatu. W praktyce mocuje się tak, jak jest najwygodniej - do mocowania statywowego na obiektywie, bokiem, cały czas pamiętając, że dodatkowo można zmienić położenie sworznia na płytce. W tym miejscu pojawił się problem z lustrzanką Nikon D600. Okazało się, że ten korpus ma wyjątkowo dużą odległość od gwintu statywowego do przedniej ścianki - około 4 centymetry. Natomiast płytka od strony stykającej się z aparatem nie jest gładka, ale wyprofilowana i nawet w skrajnym położeniu oferuje maksymalnie około 3,7 cm miejsca. Użytkownicy tego aparatu (i innych korpusów z gwintem statywowym cofniętym od przedniej ścianki na ponad 3,7 cm) będą musieli znaleźć inne położenie płytki - na przykład ze sworzniem wystającym poza tylną ściankę.
Po uporaniu się z optymalnym zamocowaniem płytki i zapięciu aparatu uchwyt pokazuje swoje zalety. Daje bardzo dużą swobodę działania i pewnie trzyma sprzęt. Blokada w SpiderPro Camera System ani razu nie zawiodła, nawet po testach w sytuacjach, które podczas normalnego fotografowania raczej nie wystąpią. Jednocześnie fotograf ma cały czas duży komfort działania. Dostęp do sprzętu jest błyskawiczny, a zakres ruchu niemal nieograniczony.
Akcesoria i rozbudowa systemu
SpiderPro Camera Belt to element niewielkiego systemu. Podstawowy zestaw umożliwia pracę z jednym korpusem, jednak w razie potrzeby można go rozbudować o drugi uchwyt. Oczywiście można kupić zestaw od razu dostosowany do pracy z dwoma aparatami. Poza tym jest dostępny cały szereg akcesoriów:
Szczególnie podoba nam się możliwość skorzystania z pasów firm Think Tank i Lowepro. W każdej chwili można też dokupić poszczególne elementy podstawowego zestawu: zaczep, płytkę i sworzeń.
Spider Black Widow, czyli pas na mniejsze aparaty
SpiderPro Camera System to rozwiązanie dla profesjonalistów. Amatorzy dysponujący mniejszymi i lżejszymi korpusami mogą się zdecydować na tańszego systemu Spider Black Widow. Można kupić każdy element z osobna, można wybrać "kit", w którego skład wchodzi pas, uchwyt, podkładka pod aparat i sworzeń.
W stosunku do profesjonalnego SpiderPro Camera System w systemie Black Widow zaszło sporo zmian. Nie ma płytki mocowanej do korpusu, a jedynie sworzeń wkręcany bezpośrednio w gwint statywowy aparatu. Uchwyt mocowany na pasie jest niemal w całości wykonany z plastiku, a na samym pasie nie ma klamry, tylko mocowanie na rzep. Oczywiście trudno mówić o takim samym poczuciu solidności, ale funkcjonalnie temu systemowi nie można nic zarzucić. W przypadku użycia lekkiej lustrzanki albo bezlusterkowca można z niego korzystać ze sporym poczuciem bezpieczeństwa.
Podsumowanie
SpiderPro Camera System to bardzo interesujący produkt, którego zakup powinni rozważyć wszyscy fotografowie szukający innego niż tradycyjny pasek sposobu przenoszenia sprzętu fotograficznego. Producent postawił sobie dwa najważniejsze cele: brak ograniczenia ruchów fotografa i duże bezpieczeństwo aparatu. Z obydwu wywiązał się bardzo dobrze - dzięki bardzo solidnemu wykonaniu i pewnej blokadzie użytkownik ma przekonanie, że aparat wiszący przy pasku jest po prostu bezpieczny. Znaleźliśmy też kilka minusów. Najważniejszy to nieco za mała płytka mocowana do aparatu. W przypadku niektórych korpusów (np. Nikon D600), które mają gniazdo statywu oddalone od przedniej ścianki na więcej niż 3,7 centymetra nie można zamontować jej w podstawowej pozycji. Drugim minusem jest spora masa pasa SpiderPro Camera System - każdy fotograf dąży raczej do odchudzenia noszonego sprzętu.
Dla kogo to propozycja? Z pewnością dla reporterów (w tym ślubnych), osób zajmujących się fotografią przyrody, wszystkich, którzy potrzebują w trakcie fotografowania uwolnić ręce i jednocześnie nadal mieć pod ręką aparat. Cena podstawowego pasa z mocowaniem na jeden aparat to 529 złotych. Na stronie dystrybutora można znaleźć dokładny cennik wszystkich opisywanych elementów.
+ bardzo wysoka jakość wykonania
+ brak ograniczenia ruchów fotografa
+ pewna blokada
+ możliwość rozbudowy pasa w razie potrzeb
+ możliwość wykorzystania pasów innych popularnych firm (Think Tank, Lowepro)
- nieco za mała płytka mocowana do korpusu
- spora waga
- płytka mocowana kluczykiem (lepszy byłby "motylek"