Wydarzenia
Polska fotografia na świecie - debata o budowanie kolekcji fotograficznej
Pięciu profesjonalnych operatorów filmowych, pięć różnych stylów pracy, jedna optyka. Zawodowi twórcy wideo opowiadają dlaczego tworzą na obiektywach Irix Cine i w jakich projektach je wykorzystują.
Artykuł przygotowany we współpracy z marką Irix
Irix Cine to seria pełnoklatkowych obiektywów kinematograficznych o doskonałym stosunku jakości do ceny przeznaczona dla wymagających twórców. Wszystkie modele mają spójną, wytrzymałą konstrukcję i zunifikowane cechy, łącznie z charakterystyką obrazu, która zapewnia wyjątkowy „kinowy look”.
W aktualnej ofercie Irix Cine znajdziemy modele o ogniskowych: 11, 15, 21, 30, 45 oraz 150 mm. Wszystkie są dostępne z bagnetami najbardziej popularnych systemów: Canon RF, Canon EF, Sony E, Nikon Z, L-mount, Fujifilm X, Olympus / Panasonic MFT i Arri PL-mount.
Na obiektywach Irix Cine pracują Sheldon Chick, Kevin Sempe, Filip Janerka, Mateo Wastrak i Antonin Pergod. To zawodowcy, którzy specjalizują się w różnego rodzaju produkcjach. Każdy z nich opowiedział, co przekonało go, by pracować na tych szkłach, w jakich projektach je wykorzystuje i po które modele sięga najczęściej.
Obiektywy są bardzo istotne w tym, żeby uzyskać to co się chce. W obiektywach do filmowania na pierwszym miejscu stawiam jakość wykonania, aby wytrzymały upływ czasu. Kolejną rzeczą dla mnie ważną jest jakość optyczna - czysty obraz od brzegu do brzegu, tak by temat wypełniający kadr był tak samo ostry w centrum, jak i na brzegu. Do tego miękki bokeh. Irix wymiata pod tym względem.
Seria Cine jest doskonale wykonana. Obiektywy mają tę samą wagę, tak samo rozmieszczone pierścienie, takie samo mocowanie filtrów. Dzięki temu łatwo i szybko mogę je wymieniać na planie zdjęciowym. Zmieniając obiektyw nie muszę przebudowywać pozostałych elementów zestawu. Kiedy chce działać szybko, te obiektywy dają mi tę możliwość. Są naprawdę komfortowe w użytkowaniu.
W trakcie pracy mogę też liczyć na płynne ustawianie ostrości. Szczególnie przyjemnie pracuje się przy w pełni otwartej przysłonie, kiedy mogę swobodnie panować nad punktem ostrości, wykorzystując wspaniałą głębię obrazu.
Najczęściej wykorzystuję modele 21, 30 i 45 mm, ale gdybym miał wybrać jeden z nich to z pewnością byłby to Irix 21 mm T1.5. Zapewnia doskonałej jakości szerokokątny obraz i krótką minimalną odległość ostrzenia. Dzięki temu mogę podejść blisko tematu i jednocześnie uzyskać wspaniałą szeroką perspektywę w tle.
Seria Irix Cine oferuje naprawdę doskonałe możliwości jak na tak niską cenę. W dodatku kryje pełną klatkę. Obecnie nie ma to dla mnie, aż takiego znaczenie, bo pracuję na Red Komodo i formacie Super35, ale jeśli dorosnę do pełnej klatki, optykę zabieram ze sobą.
Podróżowanie po świecie to część mojej pracy. Często są to odległe i mało przyjazne miejsca. Dlatego wybrałem obiektywy, które musiały spełnić wiele kryteriów, aby uzyskać odpowiedni charakter moich nagrań i które pasują do stylu mojej pracy.
Na pierwszym miejscu stawiam ostrość - preferuję delikatny obraz, ale taki, który pozwoli wykorzystać charakterystykę wysokiej rozdzielczości 8K w moich kamerach. A ponieważ często filmuję w naturalnym otoczeniu, gdzie nie mam kontroli nad światłem, kluczowe są dla mnie jasne obiektywy. Te same wymagania tyczą się nurkowania, kiedy nagrywam pod wodą.
W podróży muszę też uważać na wagę i rozmiar sprzętu. Obiektywy Irix są lekkie i wytrzymałe. Bezbłędnie zdały egzamin w tropikach, więc nie muszę się martwić o fotografowanie przy złej pogodzie. Wreszcie, optyka ta jest przystępna cenowo i akceptowalna dla większości budżetów produkcyjnych.
Spośród wszystkich modeli Cine moim ulubionym jest Irix 30 mm T1.5. Ta ogniskowa jest niezwykle uniwersalna i pozwala mi uzyskać większość ujęć.
Kova Production specjalizuje się w produkcji filmów i seriali dokumentalnych. Od pewnego czasu pracujemy wyłącznie na obiektywach Irix Cine i jesteśmy z nich megazadowoleni.
Obiektywy są uszczelnione, dzięki temu mogą sprostać codziennej, wymagającej pracy na planie filmowym. Najczęściej nagrywamy na zewnątrz, w różnych warunkach, bo dokument rządzi się swoimi prawami. Obiektywy idealnie się w takiej pracy odnajdują.
Poza superjakością obrazu i rozdzielczością optyczną mają idealne ogniskowe do tego czego my potrzebujemy. Współpracują przy tym doskonale z naszą główna kamerą, czyli Blackmagic Ursa G2.
Moja ulubiona ogniskowa to 30 mm. Pracujemy w warunkach, które często nas zaskakują, wtedy Irix 30 mm T1.5 zapewnia największy wachlarz możliwości. Moim drugim faworytem jest Irix 150 mm T3.0 Macro 1:1. To idealny obiektyw do ujęć makro i jednocześnie zbliżeń na torze wyścigowym.
Kiedy pierwszy raz zetknąłem się z obiektywami Irix Cine wiedziałem, że to coś wyjątkowego. Przede wszystkim Irix Cine to fenomenalna jakość wykonania, ostry jak brzytwa obraz i przystępna cena, która nie zrujnuje Twojego portfela.
Moim ulubionym modelem jest Irix 11 mm T4.3. To szkło jest niesamowite. Pozwala mi uchwycić ujęcia o ekstremalnie szerokim kącie widzenia co otwiera nowe możliwości w filmowaniu. Wykorzystałem je już na wielu produkcjach i spisuje się ono niesamowicie. Moim zdaniem to obiektyw “must have” w serii Cine. Drugim jest Irix 45 mm T1.5 - mistrz perfekcyjnego rozmycia tła.
Irix daje mi możliwość eksperymentowania, tworzenia i personalizowania mojego zestawu obiektywów. To bardzo ważne, żeby każdy twórca miał narzędzia, które odpowiadają jego wizji i umożliwiają tworzenie filmów na skalę światową. W moim zestawie znajdują się modele 11, 21, 30, 45 i 150 macro. Wszystkie transportuję w specjalnie zaprojektowanej walizce od Irix z miejscem na filtry.
Jako filmowiec pracuję przy zróżnicowanych projektach, od architektury i sportu, po reklamę i eventy. Z tego powodu wykorzystuję obiektywy o szerokim zakresie ogniskowych, by dopasować się do każdej sytuacji.
Bardzo cenię model Irix 15 mm T2.6, który według mnie jest najlepszym szerokim kątem na rynku. To idealny obiektyw do architektury i wnętrz. Jednak spośród całego zestawu najbardziej lubię Irix 45 mm T1.5. To szkło oferuje piękny bokeh, bardzo naturalne flary i ogólną plastyczność obrazu. Towarzyszy mi przy każdym projekcie przez co stał się w pewnym stopniu moim znakiem rozpoznawczym.
Obiektywy Irix mają rewelacyjny stosunek jakości do ceny, są uszczelnione, wytrzymałe i mają perfekcyjną ergonomię. Stanowią główny element mojego wyposażenia.
Irix rusza z wyjątkową promocją na obiektywy filmowe. Do 20 listopada kupując jeden obiektyw z serii Cine, drugi otrzymamy z 50-procentowym rabatem.
To jednak nie wszystko - możesz rozszerzyć swój zestaw o dodatkowy, trzeci obiektyw w bezkonkurencyjnej cenie. Wystarczy, że wykonasz kilka prostych działań w mediach społecznościowych:
Promocja obowiązuje do 20 listopada 2023 roku. Więcej informacji i pełny opis tej specjalnej oferty można znaleźć na stronie producenta.
Artykuł przygotowany we współpracy z marką Irix