Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Lampy studyjne LED to dziś doskonałe rozwiązania oświetleniowe zarówno do produkcji wideo, jak i sesji fotograficznych. W ofercie marki Godox jest ich naprawdę dużo. Podpowiadamy, na które warto zwrócić uwagę.
Godox już od 1993 roku oferuje fotografom szeroki wachlarz sprzętu oświetleniowego używanego zarówno w studio, jak i poza nim. I co ważne, wprowadza na rynek produkty o doskonałym stosunku jakości do ceny.
W tym przeglądzie skupiamy się na studyjnych lampach LED tego producenta, choć określenie “studyjne” nie oznacza bynajmniej jedynie rozwiązań do zamkniętych pomieszczeń. Wręcz przeciwnie. Większość modeli Godox zaprojektowano tak, by można było z nich korzystać swobodnie także w plenerze, u klienta czy na wyjazdowej sesji. Wskazujemy na lampy, które współpracują ze studyjnymi modyfikatorami światła oraz na mniej standardowe do zastosowań kreatywnych.
Portfolio światła LED marki Godox jest tak zróżnicowane, że każdy, bez względu na stopień zaawansowania, znajdzie rozwiązania, które sprostają jego wymaganiom. Do tworzenia profesjonalnych setupów oświetleniowych można wybierać między niezawodnymi modelami z serii Knowled lub VL, a jeśli podczas nagrywania wymagamy kompletnej ciszy, oczywistym wyborem będą modele z bezgłośnej serii UL.
Szukając bardziej budżetowych propozycji warto sprawdzić serię Litemons, gdzie znajdziemy lampy LED o dużej mocy, ale w stosunkowo niskiej cenie. Warto też pamiętać o nieco starszych konstrukcjach, np. z serii SL, które nadal obecne są na rynku i mają doskonały stosunek możliwości do ceny.
Dla najbardziej mobilnych twórców i tych, którzy operują na małych przestrzeniach Godox proponuje serię niezwykle kompaktowych i lekkich lamp ML oraz LC30 z serii Litemons.
Z kolei żaden kreatywny fotograf i operator, który kocha zabawę ze światłem i kolorem, nie przejdzie obojętnie obok długich tub RGB z serii TL albo modeli S30 i S60, które mogą tworzyć oświetlenie rodem z najlepszych scen teatralnych i kinowych.
Wybierając studyjną lampę LED, warto przemyśleć kilka kwestii. Jeśli będzie używana w mniejszych pomieszczeniach wcale nie musi być najmocniejsza. Gdy zamierzamy często się z nią przemieszczać lepiej postawić na modele mniejsze i lżejsze. Pamiętajmy, że Godox nie ogranicza nas stałym zasilaniem. Wiele spośród serii lamp LED ma możliwość zasilania poprzez akumulatory V-Mount lub w przypadku bardziej kompaktowych jednostek, akumulatorów typu NP-F.
Wreszcie należy zwrócić uwagę także na rodzaj diod użytych w lampie. Standardowe modele dają białe naturalne światło, ale w wersjach Bi możemy regulować temperaturę barwową w szerokim zakresie. Bardziej zaawansowane lampy można łączyć też w grupy i sterować nimi zdalnie lub wykorzystywać wgrane efekty świetlne.
W serii VL znajdziemy trzy ledowe lampy o mocach 150, 200 i 300 W. Doskonale sprawdzą się przy oświetleniu wywiadów, nagrań studyjnych, ujęć plenerowych, a także sesji fotograficznych. Oprócz dużej mocy, oferują wysoką wydajność i dokładne odwzorowanie kolorów na poziomie CRI 96 i TLCI 95. Są przy tym lekkie, poręczne i z uniwersalnym mocowaniem Bowens na pokładzie, co pozwala na korzystanie z niezliczonej ilości modyfikatorów takich jak softboksy, beauty dishe, czasze itp. Lampy chłodzone są cichym wentylatorem, który chroni całą jednostkę przed przegrzaniem. Mogą być zasilane z sieci lub akumulatorowo poprzez baterie typu V-mount. Model VL150 ma gniazdo na jeden akumulator, a lampy VL200 i VL300 na dwa akumulatory tego typu. Dużym atutem serii LV jest także zewnętrzny kontroler z ekranem LCD. To bardzo pomocne rozwiązanie, bo pozwala na swobodną regulację ustawienia światła, gdy lampy ustawione są na planie bardzo wysoko lub w trudno dostępnych miejscach. Nie warto czekać z zakupem tych modeli, bo modele w tej serii są aktualnie dostępne 20% taniej.
W rodzinie SL dostępnych jest więcej modeli, ale te trzy - choć jeszcze pierwszej generacji - są szczególnie warte uwagi z powodu korzystnego stosunku możliwości do ceny. To uniwersalne, ciągłe źródła LED o temperaturze barwowej światła dziennego 5600 K, nadające się zarówno do filmowania, jak i fotografii. Zapewniają dużą moc, a dzięki ledom o wysokim współczynniku CRI na poziomie 93 i TLCI 95 także naturalną charakterystykę światła. Mają intuicyjną obsługę i zasilane są z sieci. Stabilność pracy gwarantuje duży radiator i wbudowany wentylator, a dodatkowo bezpieczeństwa pilnuje moduł zabezpieczający przed przegrzaniem. Wszystkie lampy z serii SL opierają się na mocowaniu Bowens, co umożliwia stosowanie wielu dostępnych na rynku modyfikatorów. Mają także wbudowany odbiornik, który umożliwia łączenie w grupy i zdalne sterowanie poprzez pilota RC-A5 (dostępny oddzielnie).
Knowled to flagowa linia lamp ledowych marki Godox. Została stworzona, aby zaspokoić zróżnicowane potrzeby wymagających użytkowników przy profesjonalnych produkcjach filmowych i fotograficznych, w reklamie, kinie niezależnym, youtubowaniu i wielu innych ambitnych projektach. W tej grupie znajdziemy wysokiej klasy lampy oparte na diodach białych oraz wersje Bi-Color, które pozwalają na płynną zmianę temperatury barwowej (2800-6500K). W jednym i drugim przypadku spełnione są najwyższe standardy wierności kolorów na poziomie CRI 96+ i TLCI 97+. Lampy dysponują czterema opcjonalnymi krzywymi regulacji jasności oraz efektami specjalnymi FX. Można nimi sterować zarówno poprzez kontroler, jak i zdalnie za pomocą DMX, Aplikacji Godox Light App lub pilota RC-A6 (dostępny oddzielnie). Mają też wydajny system chłodzenia, który jest wyjątkowo cichy, dzięki czemu lampy doskonale nadają się do oświetlania wywiadów i streamowania. Mogą być zasilane z sieci, ale także z akumulatorów V-Mount, co zwiększa ich możliwości do pracy również w plenerze. Pełna dostępność w sprzedaży tej serii powinna nastąpić już wkrótce.
Lampy z serii ML łączą w sobie zaskakująco małe rozmiary i wagę z dużą wydajnością i przemyślaną ergonomią. Wersja ML30 ma jedynie 12 x 8 x 8 cm i waży 587 g, a ML60 jest tylko niewiele większa i cięższa - 14.5 x 9 x 9 cm przy wadze 770 g. Dzięki wysokim wskaźnikom CRI 96+ i TLCI 97+ zapewniają żywe, naturalne światło i wiernie odwzorowują kolory. Dwie wersje standardowe mają temperaturę barwową 5600 K, natomiast modele Bi można regulować, by świeciły w zakresie 2800-6500 K, co czyni je jeszcze bardziej wszechstronnymi. Mają też 8 wstępnie ustawionych efektów świetlnych, które pozwalają symulować efekty błyskawicy, lampy błyskowej, konferencji, paparazzi, telewizji i zepsutej żarówki, aby uzyskać kreatywne ujęcia. Przyjazny dla użytkownika interfejs umożliwia łatwe sterowanie lampami. Światło można regulować za pomocą pilota RC-A6 (dostępny osobno) w 16 grupach, 32 kanałach i 99ID. Mogą być zasilane z sieci lub za pomocą dwóch akumulatorów NP-F970, dlatego sprawdzają się doskonale i w studio, i w plenerze. Są przy tym kompatybilne ze wszystkimi modyfikatorami z mocowaniem Godox, ale używając ich z uchwytem typu S2 (opcjonalnie), uzyskujemy dostęp do wszelkich akcesoriów z mocowaniem Bowens.
Lampy z serii UL mają zastosowany bezwentylatorowy system rozpraszania ciepła, dzięki czemu działają całkowicie bezgłośnie. Z tego powodu są idealne do produkcji, w których czystość nagrań audio jest priorytetowa, na przykład podczas kręcenia wywiadów lub dokumentów. Mają bardzo wysoki współczynnik CRI (wskaźnik oddawania barw) ≥96 i TLCI (wskaźnik spójności oświetlenia telewizyjnego) ≥97 dla dokładnego odwzorowania kolorów. Oznacza to, że nadają się do zastosowań profesjonalnych, a także do kręcenia filmów i kinematografii komercyjnej. Dostępne są w wersji standardowej z białymi diodami LED o temperaturze barwowej 5600 K oraz modele Bi, które wykorzystują chip LED COB (Chip on Board) o zmiennej temperaturze 2800-6500 K i jasności - w przypadku UL60Bi - około 27800 luksów (przy 5600 K, w odl. 1 m), co odpowiada jasności tradycyjnego światła wolframowego o mocy niemal 600 W. Poza tym COB LED jest również wolny od migotania, co oznacza, że można nagrywać praktycznie każdą liczbę klatek na sekundę lub stosować dowolny czas migawki.
Seria LA to studyjne lampy LED o dużej mocy, ale w przystępnej cenie. Mogą spełnić różne potrzeby twórców wideo, youtuberów, streamerów czy fotografów. Wersje LA150D i LA200D o natężeniu 84800 i 101100 luksów świecą naturalnym światłem (CRI/TLCI wynosi 96+/97+), natomiast ich odpowiedniki z oznaczeniem Bi oferują dodatkowo regulację temperatury barwowej w zakresie 2800-6500 K, są więc doskonale przygotowane do pracy w różnych środowiskach i tworzenia kreatywnych scen. Modele te są przy tym stosunkowo lekkie i poręczne. Ważą po około 1,4 kg, łatwo się je montuje i zajmują mało miejsca w transporcie i na planie zdjęciowym, co oszczędza czas i energię podczas każdej produkcji, szczególnie odbywającej się w ciasnych pomieszczeniach lub w domu. Lampy wyposażone są w uniwersalne mocowanie modyfikatorów Bowens, a dzięki aplikacji Godox Light można nimi sterować z poziomu smartfona, co sprawia, że zmiana jasności, temperatury barwowej, efektów FX oraz współpraca z innymi lampami LED należącymi do rodziny Godox jest prosta i intuicyjna.
Seria Godox TL to lekkie i kompaktowe lampy LED w kształcie tuby. Zostały tak zaprojektowane, aby dać użytkownikom swobodę kreatywnego działania w nieskończonej gamie scenariuszy, takich jak kręcenie filmów, transmisje na żywo, fotografia. Oprócz białego światła oferują dostęp do mnóstwa niestandardowych kolorów (RGB, CCT, HIS) i efektów świetlnych, które można wykorzystać na wiele sposobów, zarówno w fotografii, jak i filmie. Z kolei dodatkowe akcesoria takie jak złączki, wodoodporna torba czy grid skupiający światło, pozwalają na jeszcze szersze możliwości w zakresie formy i zastosowań oświetleniowych. Dostępne modele mają długość około 30, 60 i 120 cm. Każdy z nich zasilany jest wbudowanym akumulatorem, ale wersje TL60 i TL120 również z sieci. Można nimi sterować za pomocą aplikacji Godox Light App, pilota RC-R9, a w przypadku dwóch najdłuższych tub także przez DMX, co znacznie zwiększa ich zastosowanie na profesjonalną branżę oświetleniową i obsługę eventów, koncertów, występów czy innych wydarzeń scenicznych. Tuby świetlne Godox są dostępne pojedynczo oraz w bardzo praktycznych zestawach.
Ta seria opiera się na dwóch jednostkach o mocy 30 i 60 W, ale na dość wyjątkowej konstrukcji. Oba modele mają bowiem wbudowany mechanizm sterowania wiązką światła z asferyczną soczewką optyczną, która zapewnia równomierne światło od krawędzi do krawędzi. Strumień jest regulowany w zakresie od 6 do 55 stopni, dzięki czemu można tworzyć światło akcentujące niewielki obszar, prezycyjnie podświetlać włosy lub oświetlać obiekty daleko od sceny skupioną wiązką. Przy 55 stopniach łatwo jest natomiast wypełnić światłem scenę lub oświetlić grupę osób. Oba modele zasilane są z sieci lub opcjonalnymi akumulatorami - NP-F w przypadku S30 i V-Mount w S60. Bardziej zaawansowana wersja S60, dzięki wbudowanemu systemowi Bluetooth, może być sterowana poprzez aplikację „Godox Light” lub opcjonalny kontroler RC-A6. Maksymalny potencjał z tych lamp wydobędziemy korzystając z wielu akcesoriów do kształtowania światła, takich jak wrota, przysłony, gobo, czy softboksy. W sprzedaży dostępne są różne zestawy.
Te niedrogie lampy LED wielkości kubka do kawy to dobry wybór, dla każdego kto chce w prosty sposób ustawić i kontrolować oświetlenie swojego planu zdjęciowego i filmowego. Zapewniają jasne i regulowane światło, idealne do zdjęć produktowych niedużych przedmiotów lub do livestreamingu prosto ze stołu czy biurka. Wysokie współczynniki CRI i TLCI wynoszące 95 i 96 zapewniają bardzo dokładne odwzorowanie kolorów i realistyczne odcienie skóry. Nieco droższa wersja Bi oferuje także możliwość regulacji temperatury barwowej. W zestawie z lampą dostajemy zasilacz, dzięki któremu możemy pracować nieustannie. Możliwe jest także zasilanie poprzez opcjonalne akumulatory NP-F970, gdy jest używana z zakupionym oddzielnie zestawem akcesoriów ML-AK, co zwiększa jej wszechstronność w różnych warunkach.
Szeroką ofertę lamp marki Godox można znaleźć w sklepach Fotoforma i Fotoplus
Artykuł powstał we współpracy z marką Godox