Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Nikon Z6 II, to obok modelu Z7 II najbardziej zaawansowany bezlusterkowiec tego producenta, a zarazem najdoskonalszy filmujący aparat w ofercie firmy. Zobacz, co ma do zaoferowania współczesnemu twórcy, który musi balansować na pograniczu filmu i fotografii.
Duża marka odzieżowa i mała piekarnia na rogu, agencja eventowa i początkujący start-up. Nieruchomości, gastronomia i branża ślubna... Wszyscy potrzebują dziś wideo i każdy fotograf musi liczyć się z tym, że klient zapyta również o możliwość przygotowania dobrej jakości materiału filmowego. Oczywiście duże produkcje, z planem i ekipą, to nadal inny świat, ale nowoczesne bezlusterkowce pozwalają już na samodzielne tworzenie profesjonalnego wideo, a to oznacza zupełnie nowe możliwości dla ambitnych twórców, którzy szukają sposobów na dywersyfikację i rozwój swojej działalności.
Żeby jednak nadążyć za oczekiwaniami klientów, należy wybrać aparat, który z jednej strony sprawdzi się w wymagającej pracy foto, a z drugiej pozwoli na swobodną rejestrację wideo wysokiej jakości. W ostatnim czasie na rynku pojawiło się kilka takich korpusów. Dziś pod lupę bierzemy Nikona Z6 II - model, który oferuje chyba najlepszy stosunek możliwości do ceny.
Zainteresowanie filmowców wzbudzała już pierwsza odsłona aparatu - Z6 był wreszcie godnym rywalem rynkowej konkurencji, a do tego miał kilka asów w rękawie. Druga generacja rozszerza jeszcze potencjał tej konstrukcji, znacznie poprawiając wydajność i wprowadzając kilka istotnych ulepszeń właśnie w zakresie pracy wideo. Zobaczmy więc z czym mamy do czynienia.
Przede wszystkim, Nikon Z6 II to aparat, który nie ma kompleksów pod względem filmowania w słabym świetle. Korpus pozwala na pracę w zakresie czułości ISO 50-204800, a dzięki architekturze Dual Gain (osobne wzmocnienie dla niskich i wysokich czułości) podczas filmowania sensor gwarantuje dobre rezultaty nawet przy wartościach ISO 6400-12800.
Na jakość obrazu pozytywnie wpływa także fakt, że w przypadku rejestracji 4K mamy do czynienia z pełnoklatkowym, „nadpróbkowanym” zapisem 6K, który skalowany jest następnie do niższej rozdzielczości. W połączeniu z wysoką ostrością i kontrastowością obiektywów z linii Nikkor Z, gwarantuje nam to wyrazisty, plastyczny obraz w każdych warunkach.
Nikon Z6 II, oferujący szeroki wybór klatkaży (24,25,30,60 i 120 kl./s) przy 8-bitowym zapisie, to świetne narzędzie do tworzenia filmów na potrzeby internetu. Wystarczy jednak podpiąć go do zewnętrznego rekordera Atomos lub Blackmagic, by zamienił się w profesjonalną kamerę. W tym wypadku otrzymamy opcję 10-bitowego zapisu z próbkowaniem 4:2:2 w płaskim profilu obrazu N-Log czy też 12-bitowego zapisu ProRes RAW lub Blackmagic RAW, co znacznie rozszerzy nasze możliwości w zakresie profesjonalnej pracy z kolorem i pozwoli mocniej ingerować w materiał na etapie postprodukcji. Ale nawet standardowy 8-bitowy płaski profil obrazu dobrze poddaje się „kolorowaniu” na etapie edycji. Mamy też do dyspozycji użyteczne, znane z branży filmowej funkcje pomocnicze, jak peaking ostrości czy tak zwana zebra.
Oprócz tego, model Z6 II wprowadza także możliwość zapisania na zewnętrznym rekorderze materiału 4K HDR (krzywa HLG), co pozwoli rejestrować materiały o rozszerzonym zakresie dynamicznym, bez konieczności „wyciągania” ekspozycji w postprodukcji. Wreszcie otrzymujemy też zapis 4K 60 kl./s, który choć zawęża pole widzenia (współczynnik 1,5x), to pozwoli zarejestrować w wysokiej jakości dwukrotnie bardziej płynne materiały. Jest to o tyle przydatne, że wreszcie otwiera przed twórcami możliwość naturalnego spowolnienia materiałów w produkcjach realizowanych w 25 lub 30 kl./s. A skoro już o tym mowa….
Wystarczy przełączyć się na jakość Full HD, by dostępny klatkaż wzrósł do 120 kl./s. I nie mówimy tu o specjalnym trybie, który samoistnie spowolni nagrywany materiał w aparacie, ale o pełnoprawnym zapisie 120 kl.s wraz z dźwiękiem, który podobnie jak w przypadku innych trybów możemy realizować bez przerwy przez 30 minut. Co ważne, w odróżnieniu od wielu aparatów na rynku, zapis w wysokim klatkażu nie jest tu obarczony spadkiem jakości względem pozostałych opcji zapisu Full HD.
Zapis 100/120 kl./s pozwoli nam na 4-krotne spowolnienie obrazu względem standardowych 25 lub 30 kl./s, a dodatkowo będzie doskonałą bazą do dalszego spowalniania materiału za pomocą funkcji Optical Flow w programach do edycji. A wszystko to przełoży się na możliwość tworzenia świetnie wyglądających filmów na potrzeby mediów społecznościowych, gdzie rozdzielczość Full HD jest póki co w zupełności wystarczająca.
Jeszcze do niedawna filmowanie kojarzyło się z absolutną koniecznością manualnego ustawiania ostrości, co znacznie ograniczało pole do popisu w przypadku filmowania w pojedynkę czy przy użyciu gimbala. Na szczęście najnowsze generacje bezlusterkowców wykorzystują już sprawne systemy oparte o detekcję fazy na matrycy, które sprawiają, że podczas filmowania nie musimy bać się autofokusu. A jednym z głównych usprawnień modelu Z6 II jest właśnie zwiększona czułość systemu AF i skuteczność śledzenia.
W trybie wideo, aparat może zarówno śledzić twarze i oczy, jak i ostrzyć na punkcie wybranym przez nas dotykowo na ekranie. Co ważne, w menu aparatu możemy regulować szybkość i czułość systemu AF dla rejestracji filmów, co w zależności od sytuacji pozwoli nam zarówno na szybkie reakcje w przypadku bardziej dynamicznej akcji, jak i tworzenie powolnych, płynnych przeostrzeń, które do niedawna kojarzone były raczej wyłącznie z profesjonalnymi systemami follow focus.
Wraz z modelem Z6 na pokładzie pojawił się tryb Timelapse Movie, który pozwala na automatyczne tworzenia filmów poklatkowych w rozdzielczości do 4K 30 kl./s, bez konieczności własnoręcznego łączenia klatek wykonanych w zwykłym trybie interwału (także dostępny w aparacie).
Co ważne, w tym trybie otrzymujemy dużą swobodę określania parametrów (interwał w przedziale 1s -10 min) oraz długości trwania samej rejestracji (maksymalnie do 7 godzin), a na dodatek filmy poklatkowe możemy w tym wypadku wykonywać w dowolnym trybie ekspozycji, co znacznie ułatwi pracę w przypadku zmiennych warunków oświetleniowych.
Jedną z najważniejszych kwestii z punktu widzenia filmowca (również tego tworzącego właśnie time-lapsy) jest kwestia zasilania i możliwości zapisu. Pod tym względem Nikon Z6 II ma do zaoferowania naprawdę wiele. Dzięki zastosowaniu nowej baterii EN-EL15c, wydajność wzrosła o około 20%, ale najważniejszym dodatkiem jest tu możliwość stałego zasilania aparatu przez USB-C.
W sytuacjach, gdy na zleceniu wideo spędzamy większą część dnia, nie będziemy więc musieli martwić się czy starczy nam akumulatorów. Wystarczy podpiąć dobry powerbank, dzięki któremu z jednym akumulatorem będziemy w stanie pracować przez wiele godzin. Stałe zasilanie będzie równie ważne w przypadku realizacji streamingów czy domowej pracy wideo, gdzie wystarczy podłączyć aparat do ładowarki USB, by cieszyć się nieograniczonym czasem pracy.
W końcu w modelu Z6 II pojawia się także drugi slot pamięci, obsługujący karty SD, co na pewno ucieszy twórców przesiadających się z mniejszych aparatów, bądź większości lustrzanek producenta z ostatnich lat i pozwoli zmniejszyć wydatki na nośniki.
Wreszcie Nikon Z6 II to także model bardzo atrakcyjnie wyceniony. Po uwzględnieniu aktualnych Natychmiastowych Rabatów, body możemy nabyć za ok. 9000 złotych. To zdecydowanie najtańsza propozycja z oferty zaawansowanych pełnoklatkowych aparatów najnowszej generacji, która przede wszystkim jest także świetnym i ergonomicznym narzędziem pracy fotograficznej. Jeśli więc materiały wideo stanowią uzupełnienie waszej pracy, Nikon Z6 II może okazać się aktualnie najbardziej wyważonym wyborem z rynkowej oferty.
Zawartość zestawu Nikon Z6 II Essential Movie Kit
Nikon oferuje model Z6 II również jako zestaw Essential Movie Kit, w którym oprócz aparatu znajdziemy też rekorder Atomos Ninja V, klatkę SmallRig, dwie baterie oraz adapter obiektywów lustrzankowych FTZ. Cena zestawi wynosi 13 500 zł.
Artykuł powstał na zlecenie firmy Nikon.