Aparaty
Wysyp zimowych promocji Fujifilm - aparaty z rabatem do 1075 zł
Sylwia Karolina Knop w latach 1996-2001 studiowała historię na Uniwersytecie Gdańskim, a w 2001-2005 fotografię na gdańskiej ASP, gdzie w lutym 2005 roku obroniła pracę dyplomową zatytułowaną Stan skupienia. Na swoim koncie ma udział w kilkunastu wystawach zbiorowych, m.in: w międzynarodowej wystawie "Widzenie kamienia" (kurator wystawy Jerzy Olek) w Legnicy, Jeleniej Górze i w Republice Czeskiej (lipiec-grudzień 2005); wystawie fotografii "Trwanie w Dworze Artusa" w Gdańsku (październik - listopad 2005) i w wystawie "Przygody 04" organizowanej przez Wydział Fotografii Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (marzec 2007).
O cykly Stan skupienia Sylwii Knop napisał Krzysztof Jurecki:
W poszukiwaniu istoty...
Karolina Knop posiada bardzo dobre przygotowanie teoretyczne w zakresie twórczości wykorzystującej czy odwołującej się do pojęcia "alchemii kamienia". Kilka lat temu napisała niezwykle wnikliwą pracę teoretyczną pt. Kamień - materia wciąż żywa na zakończenie licencjatu na ASP w Gdańsku.
W swym podejściu do sztuki artystka programowo odwołuje się do twórczości Zygmunta Rytki, który z neoawangardowych działań artystycznych przeszedł w wymiar biologiczny, ukazujący kruchość życia ludzkiego. Karolina Knop zna i ceni jego twórczość.
Gdańska artystka od kilku lat zgłębia naturę kamienia. Pamiętam Jej prace dyplomowe z 2005 roku i - porównując je z realizacjami pokazanymi na obecnej wystawie - z przyjemnością mogę stwierdzić wszechstronny rozwój. Widoczny jest on pod względem formalnym w postaci czarno-białych, klasycznych fotografii, które są interesująco oświetlane, komponowane i co ważniejsze - układane w cykl o życiu, składający się z dwudziestu kilku obrazów. Przy zminimalizowaniu formy wykorzystują one np. poruszenie kamienia w celu przekroczenia jego pojmowania empirycznego na korzyć zbliżenia się do nieodgadnionej w końcu tajemnicy istnienia. Ale w tej wszechstronnej wizji przeważa racjonalne i empiryczne spojrzenie! Potrafi także wykonywać instalacje przestrzenne przy użyciu błon graficznych, ukazując "ciągłość przestrzeni", w jakiej może znaleźć się zwykły kamień.
Fotografie powstały w wyniku fotografowania kamieni, które artystka znajduje i przywozi z całego świata. To fragment Jej wędrówek po świecie i życiu, fragment egzystencjalnego śladu istnienia. I jest to ważne, gdyż świadczy o autentyczności poczynań.
Zdjęcia Karoliny Knop są przekonującą opowieścią o świecie, poszukiwaniu bliskiej istoty, otwartości na światło religii, o zagrożeniu, a także o śmierci. Ważny jest początek i koniec tej opowieści, której pesymistyczny finał w postaci śmierci jest przerwaniem doczesnego życia.
Artystka świadomie zminimalizowała środki swej wypowiedzi, co umieszcza Jej twórczość w zakresie konceptualizmu i minimalizmu. Jednak artyści modernizmu nie prowadzili, poza wyjątkami (Richard Long, Roman Opałka), analiz eschatologicznych, lecz zdecydowanie bardziej medialne, badające możliwości aparatu czy kamery filmowej.
Bardzo trudno jest w twórczy sposób sięgnąć do dorobku takich artystów, jak Grzegorz Przyborek czy Zygmunt Rytka. Są takie próby, gdyż ich osobowości w silny sposób kształtują obraz najnowszej fotografii polskiej. Jedną z najciekawszych osiągnięć w tym zakresie, jakie znam, jest obecna wystawa prezentowana w Toruniu. Mało tego, w tym przypadku można mówić nie tylko o próbie, ale o nowym etapie rozwoju artystycznego, do jakiego doszła Karolina Knop. Jej prace są zupełnie inne niż wspomniane dokonania luminarzy polskiej fotografii. To bardzo dobrze świadczy o rozwoju młodej artystki. - Krzysztof Jurecki
Sylwia Karolina Knop Stan skupienia
Termin: 20.10 - 11.11.2007
Wernisaż wystawy: 19 października 2007 godzina: 18
Galeria Sztuki Wozownia
Rabiańska 20, Toruń