Aparaty
Wysyp zimowych promocji Fujifilm - aparaty z rabatem do 1075 zł
Oboje są zainteresowani przestrzenią - naturalnym jak i industrialnym pejzażem jako tłem dla rozgrywających się w nim "scen". Pomimo pewnego stopnia podobieństwa ich twórczości, artyści posługują się odmiennymi sposobami fotografowania. Riitta Päiväläinen inscenizuje plany swoich fotografii, pieczołowicie upozowuje buty, ubrania, tkaniny w pejzażu. Nasza codzienność przepełniona jest historią. Jestem zafascynowana historią, której próżno by szukać w książkach, archiwach czy państwowych aktach. Ta "niepisana historia" otacza mnie nieustannie. Odczuwam jej obecność na różne sposoby: w rozdarciu płaszcza, w wytartym oparciu fotela, jako delikatny odcisk stopy we wnętrzu buta - napisała Riitta Päiväläinen w katalogu jednego ze swoich projektów. Artystka sytuując zwyczajne przedmioty w otoczeniu nie związanym z pełniącymi przez nie funkcjami, nadaje im nowe znaczenia.
Ari Saarto nie ingeruje bezpośrednio w zastane widoki. Jako temat prac wybiera przestrzenie będące poza zasięgiem naszego wzroku: zaułki wielkich miast czy prowizoryczne schronienia bezdomnych. Fotografia jest narzędziem uważanym za neutralne - powiedział Ari Saarto. To właśnie wiarę w obiektywny dokumentalizm fotografii świadomie wykorzystuje Ari Saarto sprawiając, że jego prace wywołują u widza tak silne emocje. Jak bardzo jednak fotografie bywają nacechowane - prócz tych wywoływanych w widzu - odczuciami samego artysty dowodzi wyjątkowy cykl stanowiący dokumentację pieszych wędrówek autora odbytych podczas jego pobytu w Japonii. - napisali organizatorzy wystawy.
Riitta Päivälänen i Ari Saarto Wędrówki i spotkania w wyobraźni
21.09. - 21.10.2007
Wernisaż wystawy: 21 września 2007 godzina 18
Muzeum Sztuki Współczesnej
Oddział Muzeum Narodowego w Szczecinie
ul. Staromłyńska 27