Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Różnorodność wystaw fotograficznych, które można obejrzeć na Photokinie, jest zaskakująca. Nie sposób dokładnie opisać każdej z prezentowanych ekspozycji. Jedyne, o co można się pokusić, to pobieżny przegląd tego, co pokazane zostało w Kolonii.
Wystawy są różnorodne. Swoje miejsce znalazły zarówno fotografia komercyjna jak i społeczna, zdjęcia reklamowe i prasowe. Wśród fotografii reklamowej znajdziemy modę, twarze, samochody i poszczególne reklamówki. Fotografia prasowa skupiała prace nagrodzone w różnych konkursach, zarówno reportaże wojenne i społeczne jak zdjęcia dokumentujące wydarzenia sportowe.
Najwięcej mówiło się o Invasion - wystawa prac znanego, rozchwytywanego fotografika mody - Petera Lindbergha, który może pochwalić się obecnością w swoim portfolio zdjęć m.in. Madonny, Micka Jaggera, Johna Malkovicha, fotografii robionych na zlecenie Giorgio Armaniego i Calvina Kleina.
Peter Lindbergh urodził się w Polsce w 1944 i karierę artysty zaczynał jako dekorator witryn sklepowych, jednocześnie uczęszczając na zajęcia akademickie w Berlinie i Krefeld. W 1971 zainteresował się fotografią...
Jedna z sesji zrobionych w Stern w 1978 okazała się wstępem do błyskotliwej kariery fotografika mody, znanego z umiejętności doskonałej pracy z modelami, wydobywania z nich piękna. Jego czarno-białe zdjęcia przypominają klatki z niemieckiego kina lat dwudziestych.
Ostatnia seria została zrealizowana dla włoskiego producenta, tym razem niektóre zdjęcia są w kolorze. Lindbergh również tutaj zafascynowany był kinem - w tym przypadku fotografie przywodzą na myśl obrazy zarówno z artystycznego kina Felliniego jak i z hollywoodzkich filmów siecne-fiction.
Inną, równie głośną wystawą, jest Women od L'Oreal. Przedstawia ona fotografie urody, powstałe dla firmy o długiej tradycji komunikacji wizualnej.
Już pierwsze ilustrowane reklamy i plakaty były przygotowywane przez takie nazwiska, jak Colin, Loupot i Savignac. Teraz to fotografia jest głównym narzędziem wizualnej komunikacji firmy, tworzy jej wizerunek, który godzi pierwiastek nauki i estetyki, technologii i piękna.
Ruven Afanador, Olivier Amsellem, Kutlu Ertan, Catherine Louis, Wolfgang Ludes, Craig McDean, Michel Morny... to tylko niektórzy z fotografików współpracujących z firmą L'Oreal.
Fotografie samochodów również znalazły swoje miejsce wśród prac wystawianych na Photokinie.
Tytułowa The Holy Cow (Święta Krowa) to właśnie auto, fotografowane na wiele sposobów: przez pryzmat emocji do samochodu, dla podkreślenia wizerunku firmy lub przekazu reklamowego, jako element w całości kompozycji stworzonej przez wyobraźnię fotografika.
Niezależnie od sposobu, samochód na zdjęciach z wystawy przestaje być tylko urządzeniem ułatwiającym przemieszczanie się z punktu A do B - staje się ikoną współczesnego stylu życia.
Na Photokinie zaprezentowano dużo fotografii komercyjnej, między innymi fotografię dla Marlboro, której autorem jest Dieter Blum oraz zdjęcie dla magazynu "Mare - Die Zeitschrift der Meere" autorstwa Andreasa Dahlmeiera.
Inna wystawa - Being in Beijing jest efektem ciekawych warsztatów studentów Dortmund University of Applied Sciences. W marcu 2002 roku wyjechali oni do Pekinu, gdzie mieli fotografować tradycyjne dzielnice miasta.
Dzielnice o ciasnej zabudowie odzwierciedlają pewien sposób życia charakterystyczny dla tej kultury. Każdy z ośmiu studentów z Dortmundu, współpracował z chińskimi studentami z Tsinghua University i Academy of Arts & Design Beijing, tworząc historię na odpowiedni temat.
W ten sposób powstały cykle zdjęć obrazujące sposób życia i kulturę Pekinu: od fotografii dokumentujących samych mieszkańców miasta, poprzez prace rejestrujące kuchnie i styl mieszkań, po zdjęcia pokazujące zmiany modernizacyjne w zderzeniu z tradycją.
Inną grupą zdjęć są prace nagrodzone na konkursie Fuji Euro Press Photo Awards w kategorii "sport".
Wśród wystaw laureatów innych prestiżowych nagród, nie zabrakło fotografii z World Press Photo Joop Swart Masterclass 2001,Kodak Nachwuchs Forderpreis 2000-2002 oraz Kodak Young Talent Awards
Kliknij tutaj, żeby przeczytać naszą relację z targów PHOTOKINA 2002