Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Poniżej publikujemy tekst dwójki kuratorów, Marka Janczyka i Iwony Święch:
Sakiko Nomura portretuje nagich ludzi, budując z tych obrazów historię o życiu i czasie. Jej spojrzenie na nagość odbiega od potocznie przyjętego myślenia. Wybór atrakcyjnych modeli, ludzi młodych, a nawet dzieci koncentruje naszą uwagę na ich wewnętrznym smutku, nie dającym się wytłumaczyć żadną krzywdą, fizyczną ułomnością, czy nawet brzydotą lub przeciętnością ciała. Nagość, która jest piękna podkreśla jeszcze bezradność człowieka wobec zagadki życia i czasu. Pozbawieni atrybutów codzienności: ubrań czy przyjaznych sprzętów domowych, portretowani są tym bardziej samotni w swoim oczekiwaniu na coś nieokreślonego, co pozwoli na chwilę prawdziwego spełnienia, którego nie przynosi nawet intymność we dwoje. Zaświadczają o tym także spojrzenia fotografowanych, zwrócone zawsze w stronę obiektywu kamery, nigdy w stronę drugiego człowieka. Wszystkie te wątki stawiane są przez artystkę w sposób niezwykle subtelny, pozbawiony ostrości i kategoryczności, co nierzadko podkreśla ona poruszeniem fotograficznego kadru.
Ta ciągłość niewyjaśnionego smutku, który tkwi w odartym ze zdarzeń nieokreślonym oczekiwaniu, kieruje naszą uwagę na mityczny czas, tkwiący wewnątrz nas. Czas, w którym nie dzieją się żadne historie do opowiedzenia, czas zataczający okrąg - nagi, więc może właśnie prawdziwy. Prawda przekazywana przez artystkę, choć pełna łagodnego smutku zawiera jednak iskrę nadziei, bowiem czekanie jest zawsze nadzieją. - Marek Janczyk, Iwona Święch
Sakiko Nomura urodziła się w 1967 roku w Shimonoseki, Yamaguchi. W latach 1986 ? 1990 odbyła studia fotograficzne w BA Art., Kyushu industrial university. Od 1991 studiuje u wybitnego fotografa o światowej sławie, Nobuyoshi Araki. Brała udział w licznych wystawach indywidualnych I zbiorowych. Poniżej wykaz ekspozycji: pokazy indywidualne: egg gallery Tokio 1993, art gallery Tokio 1994, gallery Hukuoka, art. space Baku Hukuoka 1995,1996, gallery Verita Tokio 1996, gallery Eve Tokio, Nadiff Tokio, gallery Verita Tokio, art. space Baku Hukuoka 1997, art. space Baku Hukuoka 1997, Taka Ishii Gallery Tokio, art. space Baku Hukuoka 1997, Dryphoto (Prato, Itary), art. spece Baku Hukuoka, La Camera Tokio 1997, Art. space Baku Tokio 1997, Art. space Baku Tokio, (Cosmos) Taka Ishii Gallery Tokio, seamall Yamaguchi 1997, Art. space Baku Hukuoka, Gallery Naruyama Tokio 1997.
Wystawy zbiorowe: (the Desier & The Void) Kunsthalle Wien, Arken Museum fur Moderne Kunst Copenhagen, Kunsthalle zu Kiel 1997, (Tama Vivant) 1997, (Attack0, Holland Festival], Arti e amictiae, Amsterdam, (Tokyo Shock), Galerie Edition Objektiv, Koln 1999, (New Wave), (From a Distance..), Galerie Almine Rech, Paris 2000,The Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Kunsthalle Kiel 2001, Museum of Modern Art. Bolzano, Rupertium Salzburg Austria 2001, (Keep in touch) Kunsthaus-space4, Graz Austria 2003.
Wystawa Sakiko Nomura zatytułowana Nagi czas prezentowana jest od 19 kwietnia do 28 maja 2006 roku w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha mieszczącej się przy ulicy Marii Konopnickiej 26 w Krakowie.
Ekspozycja w ramach IV Krakowskiej Dekady Fotografii