Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Muzeum Miejskie w Tychach zaprasza na spotkanie poświęcone obszernej publikacji związanej z wystawą ukazującą dorobek Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON.
Bohaterką spotkania będzie publikacja towarzysząca pierwszej krytycznej wystawie ukazującej dorobek Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON – to także pierwsza wspólna wystawa tej grupy od 1983 roku, czyli jej rozwiązania 40 lat temu. Niezwykłe wydawnictwo podsumowuje i dopełnia ekspozycję prezentowaną w Muzeum Miejskim w Tychach od 22 września 2023 roku do 17 lutego 2024 roku. Redaktorami tomu są Ewelina Lasota (Dział Fotografii Muzeum Miejskiego w Tychach) i Michał Łuczak, zarazem kuratorzy wystawy.
Członkowie KRONU na przełomie lat 70. i 80. XX wieku dokumentowali Śląsk – kolonie robotnicze i familoki, często tuż przed wyburzeniem (Kaufhaus w Rudzie Śląskiej czy Martinschacht w Świętochłowicach), fotografowali hałdy i tereny przemysłowe na terenie Górnego Śląska (np. w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Rudzie Śląskiej, Rybniku, Świętochłowicach i Zabrzu), ale też ludzi w tym krajobrazie. Nazywali siebie „młodymi gniewnymi”, silną inspirację odnajdując w kinie brytyjskim nowej fali lat 60. XX wieku. Ich zdjęcia wyróżniają się tematem, stylem i krytycyzmem. Mawiali, że Śląsk był ciemny, czarny, smolisty i takie też były ich fotografie. A krytyk sztuki, Jerzy Busza, pisał, że prace KRONU to „Liryki Manchesteru i Londynu przeniesione na grunt polski”.
Ten obszerny (348 stron) polsko-angielski katalog to przede wszystkim prezentacja blisko 70 prac artystów tworzących trzon tego kolektywu: Michała Cały (ur. 1948), Tadeusza Kluby (ur. 1951), Krzysztofa Pileckiego (ur. 1958), Henryka Rączkowskiego (1952–2008), Mieczysława Wielomskiego (1948–2018) i Zbigniewa Zalewskiego (ur. 1951). Ale to też ciąg dalszy („Widoki zmian”) – fotografie industrialnego Śląska po 2000 roku autorstwa artystki i artystów współczesnych, jak: Wojciech Wilczyk (cykl „Czarno-biały Śląsk”, 1999–2003), Arkadiusz Gola („Karmańskie”, 2004), Tomasz Liboska („Odwrót”, od 2016), Marzena Abrahamik („Underground”, od 2018) i Krzysztof Szewczyk („Nowa dzikość”, 2014–2018) – który pozwoli zaobserwować, jakie zmiany zaszły w tożsamości dziś postinudtrialnego regionu oraz w obrębie samego medium, jakim jest fotografia.
Zawiera teksty: kuratorki wystawy, Eweliny Lasoty, o historii Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON oraz teksty krytyczne (popularnonaukowe) prof. Macieja Szymanowicza („Krajobraz z hałdami”) i Ralpha Goertza („Semiotyka dokumentu”) o dokumencie fotograficznym skupionym na krajobrazie przemysłowym – śląskim i europejskim.
Za projekt graficzny i skład odpowiada Joanna Jopkiewicz (Grupa Projektor), co daje gwarancję, że to również wysmakowane edytorsko i zaprojektowane z dbałością o detal wydawnictwo.
Publikacja jest bezpłatna, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej (pdf) – w wersji papierowej czeka na każdą osobę uczestniczącą w spotkaniu.