Akcesoria
Rode Wireless Micro - miniaturowe mikrofony, maksymalny dźwięk
Współczesny portret prezentowany w galerii, poza wizerunkiem drugiej osoby, to także zapis relacji pomiędzy ludźmi. Powinien być postrzegany jako konfrontacja z różnymi przestrzeniami życia społecznego, jako próba opisania tego co poza nami, jako droga do konstytuowania własnej tożsamości wobec lacanowskiego innego - drugiego człowieka, i Innego - prawa, języka, społeczeństwa.
Na wystawie pokazywane są bardzo zróżnicowane projekty wywodzące się z odmiennych tradycji portretu fotograficznego. Tak więc na ekspozycji zobaczymy konwencjonalny portret w atelier, pozowany, inscenizowany, ale także rodzinny, społeczny, portret jako motyw projektu konceptualnego i portret wpisany w zagadnienia współczesnej krytyki kultury.
Poniżej kilka słów o autorach prac prezentowanych na wystawie dostarczonych przez organizatorów:
Bernard Fuchs - uczeń Becherów, pokaże fragment serii portretów nawiązujących pozornie do słynnej pracy Augusta Sandera. Jednak Fuchs nie szuka typowości zawodów lub klas społecznych, szuka tego co w człowieku indywidualne, tego co naturalne, jego wizerunki są pełne skupienia i życzliwości dla portretowanych.
Paul Kranzler zaprezentuje część pracy Kraina mlekiem i miodem płynąca, historię Toniego i Aloisi, swoich sąsiadów ze starej kamienicy komunalnej. Kranzler w migawkowych, dokumentalnych zdjęciach pokazuje codzienność starszych, ubogich ludzi, żyjących głównie wspólnymi, sąsiedzkimi spotkaniami przy piwie i telewizorze. Jest to jednak spojrzenie kogoś, kto uczestniczył w ich życiu, kto był blisko nich.
Leo Kandl - słynny austriacki fotograf pracuje od wielu lat nad cyklami portretów ludzi z danego miasta. Fotografuje tych, którzy odpowiedzą na zamieszczane przez niego w gazecie ogłoszenie szukam modeli do darmowych portretów ulicznych.
Michael Mauracher od kilkunastu lat realizuje cykl fotografii mężczyzny o nieznanej nikomu, poza samym fotografem, tożsamości. Ten sam mężczyzna na każdym zdjęciu wygląda jak ktoś inny - robotnik, urzędnik, artysta, milioner, "typowy Austriak" etc. Pojawiają się więc w tej pracy co najmniej dwa ważne zagadnienia - wizerunku utrwalającego pewne stereotypy społeczne oraz prawdziwości i symulaklarności fotografii.
Herwig Kempinger - pokaże serię czarnych portretów skrywających postać modela, tak że widoczna jest dopiero po dłuższej chwili kontemplacji.
Friedl Kubelka przez 18 lat fotografowała w każdy poniedziałek swoją córkę Luoisę Annę - w efekcie powstało monumentalna praca, będąca zapisem wspólnej codzienności matki i córki, zapisem dorastania, zapisem czasu.
Sissi Farassat - dokumentowała przez rok codzienne życie swojej rodziny irańskich imigrantów. Jest to portret zbiorowy robiony przez osobę, która stanowi część tej zbiorowości, spogląda więc od wewnątrz. Fotografię rodzinną wprowadza artystka w przestrzeń galerii, radykalnie mieszając porządki dyskursywne, próbując stworzyć nowe jakości znaczeniowe.
Rainer Iglar przez kilka lat portretował ludzi robiących zakupy w centrach handlowych na obrzeżach miasta Liezen. Są to utrzymane w konwencji realistycznego dokumentu pozowane portrety na tle pejzażu, w którym zawsze skontrastowana jest natura i współczesna kultura konsumpcyjna.
Kuratorem wystawy jest Karolina Lewandowska
Wystawa zbiorowa zatytułowana Kim jest inny? prezentowana jest od 31 stycznia do 2 kwietnia 2006 roku w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta (Pl. Małachowskiego 3) w Warszawie.