Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na otwarcie wystawy "Wspólnicy. Fotograf i artysta około roku 1970". Dziewięć historii, które opowiada ta wystawa, to historie spotkania fotografa i artysty. Ich współpraca czasem była jednorazowa, czasem trwała latami, ale zawsze w jej wyniku powstawało coś wspólnego. Mogła to być praca, proces albo wspólny świat. Chcemy przyjrzeć się relacji między fotografem a artystą, dynamice ich współpracy i temu, jak każda ze stron się w niej odnajdywała.
Te historie dzieją się "około roku 1970" - choć pokazujemy prace powstałe od końca lat 50. do końca stulecia. Rok 1970 jest umowną cezurą wyznaczającą przemianę, którą przechodziła wtedy sztuka: artyści przestawali tworzyć tradycyjne obiekty i tworzyli prace, które miały charakter procesu lub wydarzenia. Fotografia odgrywała w tych eksperymentach ważną rolę jako środek wyrazu i jako dokumentacja, a fotografowie byli nieuniknionymi wspólnikami artystów. Ich rola nie ograniczała się tylko do rejestracji, nie byli dodatkiem do aparatu fotograficznego - często proces wymiany między fotografem i artystą był bardzo złożony i wpływał na kształt powstającego dzieła. Obie strony musiały postawić sobie pytania: W jaki sposób podążając za ideą innego artysty, odnajduje się własną twórczość? Jak dwa zamysły realizują się w jednej pracy? Co to znaczy działać w granicach wytyczonych przez innego artystę?
W relacjach fotografów i artystów, o których opowiadamy, ważną rolę odgrywają emocje: wspólnicy często bywali przyjaciółmi, czasem kochankami, niekiedy ich współpraca trwała wiele lat. To, co ważne działo się nie tylko w przestrzeni zdefiniowanej jako artystyczna, ale też poza kadrem, w przestrzeni prywatnej.
Wystawa prezentuje najciekawszych artystów sztuki eksperymentalnej z Nowego Jorku: prace legendarnego artysty i reżysera Jacka Smitha, współpracę fotografki i reżyserki Babette Mangolte z choreografką, performerką i artystką Yvonne Rainer, dialog fotografa i reżysera Hollisa Framptona z Carlem Andre, relację dwóch przyjaciół i kochanków: artysty Paula Theka i fotografa Petera Hujara, a także jedną z najważniejszych wystaw konceptualnych zrealizowanych w formie dokumentacji fotograficznej - Projects: Pier 18, w której działania 27 młodych artystów, dziś klasyków sztuki konceptualnej, dokumentowało dwóch fotografów: Harry Shunk i János Kender. Pokazujemy też trzy przykłady współpracy fotografa i artysty z Europy Środkowej: sesje fotograficzne węgierskiego artysty Tibora Hajasa z fotografem Jánosem Vető , relację Tomislava Gotovaca z fotografem Žarko Vijatoviciem oraz współpracę Edwarda Krasińskiego i Eustachego Kossakowskiego (jego archiwum znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie).
Artyści, którzy wezmą udział w wystawie: Hollis Frampton, Carl Andre, Peter Hujar, Paul Thek, Eustachy Kossakowski, Edward Krasiński, János Vető, Tibor Hajas, Žarko Vijatović, Tomislav Gotovac, Gwenn Thomas, Joan Jonas, Jack Smith, Babette Mangolte, Yvonne Rainer, Shunk-Kender.
Wystawie towarzyszyć będą wykłady (Babette Mangolte, Brandena Josepha, Juana Suareza) oraz pokazy filmów (m.in. Yvonne Rainer, Tom Chomont, Jack Smith)
Kuratorka: Maria Matuszkiewicz.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wspólnicy. Fotograf i artysta około roku 1970
Wernisaż: 17.11.2011, godz. 19:00
Termin: 18.11.2011-17.01.2012
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
ul. Pańska 3
Warszawa