Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Pełny tytuł opisywanej pozycji brzmi Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności. Jej autor, Eduard Pontremoli to francuski filozof zajmujący się fotografią. W liczącej 216 stron książce znajdziemy takie rozdziały jak "Sztuka a natura", "Czas refleksji" i "Fotogeniczność". Zapowiada się ciekawie, zwłaszcza że Francuz bada m.in. wpływ fotografii na nasze postrzeganie świata.
Poniżej kilka słów od wydawcy:
Fotografia widziana przez pryzmat myśli fenomenologicznej. Według autora wiarygodność obrazu fotograficznego wiąże się nie z jakąś wiedzą, ale z bezpośrednio danym naszym spojrzeniom nadmiarem widzialności, jako że "fotografia wyolbrzymia zewnętrzność", "przylega do rzeczy". Tak poprowadzone analizy służą autorowi do zrozumienia zmian sensu percepcji, wprowadzonych w ludzkie życie za sprawą fotografii, i pozwalają wskazać na możliwości, jakie fenomenologiczne podejście otwiera przed badaniem percepcji nowych środków przekazu.
Oddajemy głos autorowi:
Fotografia bywa raz dokumentem, kiedy indziej dziełem sztuki, portretem służącym kultowi, albo też dekoracyjną planszą. Bywa ona wreszcie także zarejestrowanym widowiskiem. Ażeby przywrócić fotografowaniu jego magię, potrzeba coraz więcej niepospolitości, kreowanego tła, scen przemocy. O fotografii mówi się wiele wówczas, gdy właściwie nikogo ona nie interesuje, a zwłaszcza gdy już przestała zadziwiać. A tymczasem fotografowie nie rezygnują. W pewnym sensie uzyskali oni to, na czym im zależało: prawo współtworzenia Sztuki. Refleksja teoretyczna nie może zlekceważyć owej intencjonalnej estetyzacji.
Książka Nadmiar widzialnego Edouarda Pontremoliego została wydana w ramach programu wsparcia wydawniczego Boy-Żeleński z udziałem francuskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Wydziału Kultury Ambasady Francji w Polsce.
Spis treści:
Edouard Pontremoli
Francuski filozof z kręgu myśli fenomenologicznej zajmujący się sztuką fotografii. Autor książki La photogénie ou l'exces du visible. Un essai sur l'apparaître du photographié (1995).
Opisywaną pozycję można kupić w Galerii f5 & ksiegarnii fotograficznej.