"Nadmiar widzialnego" Edouarda Pontremoliego - do poczytania

Autor: Łukasz Kacperczyk

6 Luty 2007
Artykuł na: 4-5 minut
Na naszym rynku ukazała się kolejna pozycja krytyczna dotycząca fotografii. "Nadmiar widzialnego" pióra Edouarda Pontremoliego analizuje nasze ulubione medium przez pryzmat myśli fenomenologicznej. Polecamy zwłaszcza miłośnikom teoretyzowania.

Pełny tytuł opisywanej pozycji brzmi Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności. Jej autor, Eduard Pontremoli to francuski filozof zajmujący się fotografią. W liczącej 216 stron książce znajdziemy takie rozdziały jak "Sztuka a natura", "Czas refleksji" i "Fotogeniczność". Zapowiada się ciekawie, zwłaszcza że Francuz bada m.in. wpływ fotografii na nasze postrzeganie świata.

okładka książki "nadmiar widzialnego" Edouarda Pontremoliego

Poniżej kilka słów od wydawcy:

Fotografia widziana przez pryzmat myśli fenomenologicznej. Według autora wiarygodność obrazu fotograficznego wiąże się nie z jakąś wiedzą, ale z bezpośrednio danym naszym spojrzeniom nadmiarem widzialności, jako że "fotografia wyolbrzymia zewnętrzność", "przylega do rzeczy". Tak poprowadzone analizy służą autorowi do zrozumienia zmian sensu percepcji, wprowadzonych w ludzkie życie za sprawą fotografii, i pozwalają wskazać na możliwości, jakie fenomenologiczne podejście otwiera przed badaniem percepcji nowych środków przekazu.

Oddajemy głos autorowi:

Fotografia bywa raz dokumentem, kiedy indziej dziełem sztuki, portretem służącym kultowi, albo też dekoracyjną planszą. Bywa ona wreszcie także zarejestrowanym widowiskiem. Ażeby przywrócić fotografowaniu jego magię, potrzeba coraz więcej niepospolitości, kreowanego tła, scen przemocy. O fotografii mówi się wiele wówczas, gdy właściwie nikogo ona nie interesuje, a zwłaszcza gdy już przestała zadziwiać. A tymczasem fotografowie nie rezygnują. W pewnym sensie uzyskali oni to, na czym im zależało: prawo współtworzenia Sztuki. Refleksja teoretyczna nie może zlekceważyć owej intencjonalnej estetyzacji.

Książka Nadmiar widzialnego Edouarda Pontremoliego została wydana w ramach programu wsparcia wydawniczego Boy-Żeleński z udziałem francuskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Wydziału Kultury Ambasady Francji w Polsce.

Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Wynalazek dziewiętnastego wieku
  3. Sztuka a natura
  4. Czas refleksji
  5. Obsesyjne zauroczenie desygnatem
  6. Widzialna historia
  7. Samotna chwila
  8. Widzieć siebie
  9. Fenomenologia
  10. Fotogeniczność
  11. Pejzaż samowystarczalny
  12. Mowa świata
  13. Rozproszenie
  14. Spontaniczność rzeczy widzialnych

Edouard Pontremoli

Francuski filozof z kręgu myśli fenomenologicznej zajmujący się sztuką fotografii. Autor książki La photogénie ou l'exces du visible. Un essai sur l'apparaître du photographié (1995).

Opisywaną pozycję można kupić w Galerii f5 & ksiegarnii fotograficznej.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Nowe AI tworzy całe sesje na podstawie prostych fotek odzieży. Nie potrzeba już ani modela ani fotografa
Nowe AI tworzy całe sesje na podstawie prostych fotek odzieży. Nie potrzeba już ani modela ani...
Systemy generatywnej AI coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na rynku fotografii komercyjnej. Botika to nowa aplikacja dla branży modowej, która pozwala tworzyć sesje odzieżowe...
8
Ikoniczne zdjęcie ma innego autora? Dochodzenie AP w obronie fotografa
Ikoniczne zdjęcie ma innego autora? Dochodzenie AP w obronie fotografa
Czy trzeba będzie przepisywać książki z historii fotografii? Pod koniec stycznia zadebiutować ma dokument, który podważa kwestię autorstwa słynnego zdjęcia Napalm Girl. Assiociated...
19
Zmarł Oliviero Toscani – słynny fotograf i twórca kampanii społecznych
Zmarł Oliviero Toscani – słynny fotograf i twórca kampanii społecznych
Oliviero Toscani, wybitny włoski fotograf i artysta wizualny, znany z kontrowersyjnych i poruszających kampanii reklamowych, zmarł w wieku 83 lat.
8