Aparaty
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Na fali popularności filmowania lustrzankami Canon zaprezentował kamerę dla filmowców z wymienną optyką. Kamera EOS C300 będzie dostępna w dwóch wersjach - z bagnetem EF lub PL (Arri). Sercem urządzenia jest 8,29-megapikselowa matryca Super 35mm CMOS, obsługiwana przez procesor obrazu DIGIC DV III. Sensor oferuje kwadratowe piksele o rozmiarze 6,4 mikrona. Daje do dyspozycji użytkownika czułości od ISO 320 do ISO 20 000. Dane mogą być pobierane z sensora z prędkością 120 kl/s.
Kamera C300 dedykowana jest dla profesjonalistów. Co za tym idzie oferuje tylko manualne ustawienia ekspozycji i ostrości. C300 jest także bardzo dobrze zabezpieczona na wypadek pracy w plenerze. Korpus jest w pełni uszczelniony. Canon EOS C300 ma budowę modułową z odczepianymi uchwytami, rączkami i ekranami.
C300 będzie wyposażona w 4-calowy, panoramiczny ekran LCD o rozdzielczości 1 230 000 punktów. Wymiary samej kamery to 133 x 179 x 171 mm, a jej waga 1430 g.
Wraz z wprowadzeniem kamery Canon zaprezentował pięć nowych obiektywów. Dwa zoomy - 14,5-60mm f/2.6 i 30-300mm f/2.95-3.7 i trzy stałoogniskowe obiektywy Prime - 24mm f/1.5, 50mm f/1.3, 85mm f/1.3.
Cena jak przystało na urządzenie dla profesjonalistów nie jest niska. Sama kamera ma kosztować około 20 000 dolarów.
Informacja prasowa:
Narodziny gwiazdy: Canon wprowadza nową cyfrową kamerę wideo do produkcji filmów wysokiej rozdzielczości
Warszawa, 4 listopada/HOLLYWOOD, Kalifornia, 3 listopada 2011r. - Firmy Canon Inc. i Canon Europe przedstawiły dziś zupełnie nową cyfrową kamerę wideo z wymiennymi obiektywami, która łączy niesamowitą jakość obrazu z wyjątkową mobilnością i elastycznością, aby spełnić potrzeby produkcyjne współczesnej branży filmowej. Kamera, wyposażona w nowo opracowaną matrycę CMOS o rozdzielczości ok. 8,29 megapiksela, równoważną filmowi Super 35 mm, będzie dostępna w dwóch wersjach: cyfrowa kamera wideo EOS C300, wyposażona w mocowanie EF, które zapewnia zgodność z szeroką gamą obiektywów składających się na bieżącą linię wymiennych szkieł EF do lustrzanek EOS oraz na nową rodzinę filmowych obiektywów EF; oraz cyfrowa kamera wideo EOS C300 PL z mocowaniem kompatybilnym ze standardowymi obiektywami PL.
Kamery EOS C300/C300 PL wchodzą do sprzedaży równolegle z systemem Cinema EOS, rozpoczynając ofensywę firmy Canon na rynku produkcji cyfrowej wysokiej rozdzielczości. Nowy system profesjonalnej kinematografii cyfrowej obejmuje takie kategorie produktów, jak obiektywy, cyfrowe kamery wideo i lustrzanki cyfrowe.
Gwiazdorska obsada drugoplanowa
Kamera EOS, wyposażona w mocowanie EF, jest wspierana przez gwiazdorską obsadę wysokowydajnych obiektywów EF - nie tylko szeroką gamę wymiennych obiektywów EF do lustrzanek EOS, które zdobyły respekt i zaufanie fotografów z całego świata, ale również filmowych obiektywów EF z nowo zapowiedzianego systemu EOS Cinema. Wyposażona w obiektyw Canon EF, kamera C300 wykorzystuje funkcję korekcji naświetlenia peryferyjnego1, automatycznie kompensując winietowanie zgodnie z charakterystyką optyczną obiektywu oraz umożliwia sterowanie przesłoną z poziomu kamery1.
Obiektywy EF umożliwiają też rejestrowanie takich metadanych1, jak nazwa użytego obiektywu, ustawienia przesłony i czas otwarcia migawki.
Imponująca jakość obrazu Full-HD
Nowa opracowana matryca CMOS klasy Super 35 mm zastosowana w kamerach Canon EOS C300/C300 PL zawiera około 8,29 mln efektywnych pikseli, przy czym rozmiar pojedynczego piksela jest większy niż w konwencjonalnych kamerach profesjonalnych, co umożliwia zbieranie większej ilości światła, a zatem zwiększa czułość i ogranicza szumy. Matryca odczytuje sygnały wideo Full HD (1920 x 1080 pikseli) dla każdej z barw podstawowych RGB, ograniczając efekt mory, a jednocześnie zapewniają wysoką rozdzielczość z 1000 poziomych linii TV.
Dzięki zwiększonej prędkości odczytu sygnałów matryca CMOS ogranicza też efekt nachylenia obrazu spowodowanego ruchomą migawką, często występujący w kamerach z matrycami CMOS, który powoduje ukośne zniekształcenie szybko poruszających się obiektów. Ponadto kombinacja zaawansowanej matrycy z wysokowydajnym procesorem obrazu Canon DIGIC DV III umożliwia precyzyjne przetwarzanie gamma i zapewnia płynność gradacji.
Oprócz kompresji MPEG-2 Full HD (zgodnej z MPEG2 422@HL) kamera EOS C300/C300 PL stosuje sampling barw 4:2:2, który minimalizuje występowanie "schodków" na granicach obszarów o różnej chrominancji. Ponadto dzięki maksymalnej przepustowości rejestrowania równej 50 Mb/s kamera obsługuje nagrywanie wideo wysokiej jakości.
Kamera rejestruje obraz i dźwięk w standardowym formacie MXF (Material eXchange Format). Jest to otwarty format pliku, który nadaje się idealnie do nieliniowych systemów edycyjnych. Nagrywając dane na wszechstronnych, łatwo dostępnych kartach CF, kamera EOS C300/C300 PL zapewnia wysoki współczynnik cena-wydajność, a ponieważ jest wyposażona w dwa gniazda CF, pozwala na jednoczesne rejestrowanie danych wideo na dwóch kartach CF.
Gotowa do akcji
Dzięki kompaktowej obudowie o wymiarach 133 (szer.) x 179 (wys.) x 171 mm (dług.) kamera Canon EOS C300/C300 PL zapewnia znakomitą mobilność, umożliwiając filmowanie z punktów praktycznie niedostępnych dla dużych kamer kinowych, na przykład blisko ziemi w dynamicznych ujęciach z niskiego kąta albo wzdłuż ścian. Zgodnie z potrzebami sesji zdjęciowej kamerę można wyposażyć w rączkę, uchwyt, oparcie na kciuk i monitor. Oferuje ona też szereg standardowych złączy, w tym wyjście wideo HD/SD-SDI do zewnętrznego rejestrowania wideo wysokiej jakości. W razie użycia bezprzewodowego nadajnika plików WFT-E6B do lustrzanek cyfrowych EOS kamerą EOS C300/C300 PL można sterować zdalnie za pomocą takich urządzeń, jak smartfony lub tablety.
Kamera jest wyposażona w cztery przyciski start/stop rozmieszczone w różnych miejscach, odpowiadające innym stylom trzymania kamery. Można do niej podłączyć różnorodne akcesoria firm trzecich, w tym osłony matte box, systemy ostrzenia follow focus oraz zewnętrzne rejestratory obrazu i dźwięku. Urządzenie oferuje też ścisłą integrację z systemami edycji firm trzecich. Z kolei dzięki wbudowanemu systemowi chłodzenia oraz konstrukcji odpornej na kurz i krople wody operatorzy będą mogli skupić się na zdjęciach, a nie na sprzęcie.
Nowa kamera umożliwia użytkownikom regulowanie jakości obrazu w stopniu dorównującym profesjonalnym kamerom i cyfrowym lustrzankom z serii EOS, a ponadto oferuje logarytmiczną korekcję gamma (Canon Log Gamma), umożliwiając rejestrowanie obrazu ze stłumionym kontrastem i ostrością, co zapewnia maksimum swobody podczas edycji i obróbki nakręconego materiału. EOS C300/C300 PL oferuje częstotliwości rejestrowania klatek 59,41i, 50,00i, 29,97P, 25,00P i 23,98P, a także tryb 24 klatek na sekundę typowy dla kamer filmowych, który zapewnia zgodność z typowymi przepływami pracy w produkcji filmowej.
Inne funkcje to filmowanie przyspieszone, polegające na rejestrowaniu mniejszej liczby klatek na sekundę w celu nawet 60-krotnego przyspieszenia akcji, oraz filmowanie spowolnione do 1/2,5x2 poprzez rejestrowanie większej liczby klatek na sekundę. Częstotliwości w zakresie od 1 do 60 klatek na sekundę (fps)3 można regulować z dokładnością do 1 fps. Ponadto wybór trybów niestandardowych pozwala użytkownikom swobodnie regulować jakość obrazu w celu uzyskania większej kontroli nad nakręconym materiałem.
Filmowe obiektywy Canon EF - gwiazdy nowego systemu Cinema EOS
Nowa seria obiektywów debiutuje siedmioma modelami i zapowiedzią kolejnych
Warszawa, 4 listopada/HOLLYWOOD, Kalifornia, 3 listopada 2011r. - Firmy Canon Inc. i Canon Europe poinformowały dziś, że wprowadzają siedem nowych obiektywów filmowych 4K EF - zupełnie nową serię szkieł kinematograficznych, które obok bieżących wymiennych obiektywów EF do lustrzanek cyfrowych EOS stanowią podstawę nowego systemu Cinema EOS. Premiera systemu Cinema EOS rozpoczyna ofensywę firmy Canon na rynku wysokiej rozdzielczości produkcji cyfrowej. Nowy system profesjonalnej kinematografii cyfrowej obejmuje takie kategorie produktów, jak obiektywy, cyfrowe kamery wideo i lustrzanki cyfrowe.
Na nową linię filmowych obiektywów Canon EF składają się cztery obiektywy ze zmienną ogniskową obejmujące szeroki zakres ogniskowych od 14,5 do 300 mm - po dwa modele do mocowań EF i PL oraz trzy obiektywy ze stałą ogniskową do mocowań EF. Każdy z siedmiu nowych obiektywów oferuje wyjątkową rozdzielczość optyczną 4K oraz zgodność z matrycami równoważnymi filmowi Super 35 mm. Trzech obiektów o stałej ogniskowej można używać w połączeniu z aparatami wyposażonymi w pełnoklatkowe matryce 35 mm.
Seria Canon EF Cinema Lens, która na razie składa się z siedmiu modeli w przyszłości zostanie rozszerzona o kolejne obiektywy o zmiennej i stałej ogniskowej.
Filmowe obiektywy szerokokątne i teleobiektywy do mocowań EF i PL
CN-E14.5-60mm T2.6 L S / CN-E14.5-60mm T2.6 L SP
CN-E30-300mm T2.95-3.7 L S / CN-E30-300mm T2.95-3.7 L SP
Cztery nowe obiektywy Canon o zmiennej ogniskowej to filmowe obiektywy szerokokątne CN-E14.5-60mm T2.6 L S (mocowanie EF) i CN-E14,5-60mm T2.6 L SP (mocowanie EF) oraz filmowe teleobiektywy CN-E30-300mm T2.95-3.7 L S (mocowanie EF) i CN-E30-300mm T2.95-3.7 L SP (mocowanie PL). Każdy obiektyw zapewnia rozdzielczość 4K (4096 x 2160 pikseli), czyli liczbę pikseli czterokrotnie wyższą niż w formacie Full HD (1920 x 1080 pikseli), i jest zgodny ze standardowymi aparatami Super 35 mm, a także aparatami APS-C.1
Obiektywy o zmiennej ogniskowej, w których zastosowano szkło z dyspersją anomalną, skutecznie eliminujące aberrację chromatyczną oraz soczewki asferyczne o dużej średnicy, pozwalają uzyskać obraz o wysokiej rozdzielczości od środka do brzegów kadru. Każdy obiektyw zawiera nowo opracowaną 11-listkową przesłonę, która zapewnia miękkie, atrakcyjne rozmycie nadające się idealnie do zastosowań kinematograficznych.
Zakres ogniskowych nowych obiektywów (od 14,5 do 300 mm) reprezentuje długości najczęściej używane w produkcji filmowej, gdzie często trzeba stosować kombinację trzech lub większej liczby oddzielnych obiektywów o zmiennej ogniskowej. Nowe obiektywy szerokokątne i teleobiektywy firmy Canon zapewniają szerszy kąt i duże przybliżenia, więc na cały ten zakres wystarczają zaledwie dwa obiektywy. Nowe szerokokątne obiektywy filmowe oferują najszerszy kąt widzenia wśród cyfrowych obiektywów 35 mm, z długością ogniskowej równą 14,5 w szerokokątnym końcu zakresu.2
Oznaczenia zoomu, ostrości i przesłony są wygrawerowane na nachylonych powierzchniach, aby były dobrze widoczne od tyłu aparatu. Kąt obrotu pierścienia ostrości wynosi około 300 stopni, a powiększenia - 160 stopni, co pozwala na precyzyjne ostrzenie i płynne, subtelne operowanie zoomem.
Nowe filmowe obiektywy o zmiennej ogniskowej są zgodne ze standardowymi ręcznymi i elektronicznymi akcesoriami stosowanymi w branży filmowej, a także z osłonami matte box. Dzięki jednakowej średnicy przedniej części oraz jednolitym pozycjom osprzętu nie wymagają regulowania ani przestawiania akcesoriów podczas wymiany obiektywu na inny model z serii.
Filmowe obiektywy o stałej ogniskowej do mocowań EF
CN-E24mm T1.5 L F / CN-E50mm T1.3 L F / CN-E85mm T1.3 L F
Podobnie jak szerokokątne i teleobiektywowe modele o zmiennej ogniskowej, nowe filmowe obiektywy Canon CN-E24mm T1.5 L F, CN-E50mm T1.3 L F oraz CN-E85mm T1.3 L F zapewniają rozdzielczość optyczną 4K. Trzy obiektywy, zaprojektowane do użytku z mocowaniami EF, są zgodnie nie tylko ze standardowymi aparatami klasy Super 35 mm, ale również z matrycami pełnoklatkowymi, APS-H i APS-C. W obiektywach zastosowano szkło z dyspersją anomalną i soczewki asferyczne o dużej średnicy, które utrzymują wysoką rozdzielczość obrazu na całym torze optycznym, oraz nowo zaprojektowaną, 11-listkową przesłonę zapewniającą delikatne, atrakcyjne rozmycie.
Dzięki oznaczeniom ostrości i przesłony wyraźnie widocznym od tyłu aparatu trzy nowe obiektywy Canon o stałej ogniskowej oferują wygodną obsługę w stylu filmowym, a kąt obrotu pierścienia ostrości wynoszący około 300 stopni ułatwia precyzyjne ostrzenie.
Obiektywy CN-E24mm T1.5 L F, CN-E50mm T1.3 L F oraz CN-E85mm T1.3 L F są zgodne ze standardowymi ręcznymi i elektronicznymi akcesoriami stosowanymi w branży filmowej, a także z osłonami matte box. Dzięki jednakowej średnicy przedniej części oraz jednolitym pozycjom osprzętu nie wymagają regulacji podczas wymiany obiektywu.