Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
W 2007 roku sprzedano łącznie 131 milionów sztuk cyfrowych kompaktów i lustrzanek. To o 24% więcej niż w poprzednim roku. Liderem sprzedaży w 2007 roku pozostał Canon (18,8%), na drugim miejscu uplasowało się Sony (16%), a najniższe miejsce na podium zajął Kodak (9,6%). Czwarte miejsce, co może stanowić spore zaskoczenie, przypadło koncernowi Samsung (9%). Na dalszych znalazł się Nikon (8,4%) i Olympus (8,3%). Wyraźnie mniejszym udziałem mogą się pochwalić firmy: Panasonic, FujiFilm, Casio, HP. Stawkę zamyka Pentax, z udziałem nieprzekraczającym 2,5%.
Na 131 milionów sprzedanych aparatów składają się 123,3 miliony kompaktów (wzrost o 22,7%) i 7,45 miliona cyfrowych lustrzanek (wzrost o 41%). Widać wyraźnie, że to segment DSLR-ów rozwija się najdynamiczniej, ciągnie za sobą sprzedaż obiektywów i innych akcesoriów i dodatkowo ma znaczenie prestiżowe. Liderem sprzedaży lustrzanek pozostał Canon (3,18 milionów sztuk, 42% udziału w sprzedaży), a drugie miejsce zajął Nikon (2,98 milionów, 40%). Należy jednak podkreślić, że ubiegły rok stał pod znakiem bardzo znacznego przyśpieszenia Nikona. Wzrost sprzedaży lustrzanek tej firmy wyniósł 71,1%, co w porównaniu z 29,3% wzrostu Canona robi duże wrażenie. Przyczyniła się do tego popularność modelu D40x i entuzjastyczne przyjęcie zaawansowanych D300 i D3. Trzecie miejsce w segmencie lustrzanek zajmuje Sony (6%) i tuż za nim Olympus (6%).
Jeśli aktualna dynamika zostanie utrzymana, w bieżącym roku może dojść do zamiany na pozycji lidera sprzedaży cyfrowych lustrzanek (Nikon w miejsce Canona), a kto wie, czy nie lidera całego rynku (Sony za Canona). Wypada sobie tylko życzyć, by rosnąca konkurencja wśród producentów przełożyła się na realne korzyści dla konsumentów.