Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Aktualizacja modelu G80 z pozoru wprowadza niewielkie zmiany. Docenią je jednak przede wszystkim filmowcy, dla których stanie się on młodszym bratem modelu GH5.
Zaprezentowany przed niemal trzema laty Lumix G80, łącząc niewielkie rozmiary, dobrą specyfikację i zaawansowane funkcje filmowe, a jednocześnie reprezentując średnią półkę cenową miał być idealnym rozwiązaniem do pracy w terenie. Nowy model jest nieco większy i cięższy ( 128 x 89 x 74 mm, 536 g), ale za to zyskuje bardziej rozbudowaną ergonomię i znaczącą poprawę w zakresie pracy wideo, dzięki czemu może stać się wyjątkowo popularnym modelem wśród początkujących filmowców. Zwłaszcza, że korpus jest uszczelniony i częściowo wykonany ze stopu magnezu.
Panasonic Lumix G90 otrzymał nową, 20-megapikselową matrycę Live MOS z 5-osiowym systemem stabilizacji, która pozwoli na pracę w zakresie czułości (ISO 200-25600) i fotografowanie z maksymalną prędkością 9 kl./s (6 kl./s z pełnym wsparciem systemu AF). Na polu trybu seryjnego nic się więc nie zmieniło, ale to i tak w zupełności wystarczające wyniki dla większości fotografujących. Podobnie jak w modelu GX-9 mamy tu do czynienia z technologią przetwarzania obrazu Three Dimensional Color Control, która zapewnić ma przyjemniejszą dla oka kolorystykę obrazu niż we wcześniejszych konstrukcjach producenta. Producent obiecuje też lepsze wyniki pod względem zaszumienia wysokich czułości.
Oprócz tego, otrzymujemy większy, wygodniejszy grip, wyższą rozdzielczość 3-calowego, obracanego ekranu dotykowego (1,24 mln punktów) oraz fizyczne przyciski ISO, balansu bieli i kompensacji ekspozycji, co pozwolić ma na szybszą i wygodniejszą pracę. Poza tym, zwiększy to zapewne dostępną liczbę przycisków programowalnych. W przypadku wizjera to ciągle ten sam układ o rozdzielczości 2,36 Mp i powiększeniu 0,74x.
Aparat wyposażono w 49-punktowy system AF oparty o autorską technologię detekcji kontrastu DFD (Depth From Defocus). Pozornie więc nic się nie zmieniło względem poprzednika. Producent obiecuje jednak, że wspierany jest on nowymi algorytmami, które usprawnić mają pracę w słabym i mało kontrastowych warunkach oświetleniowych, oferując skuteczność do -4 EV. Mamy też znany już system wykrywania oka i twarzy.
Najważniejsze chyba nowości zauważymy w kwestii możliwości wideo. Choć ogólna specyfikacja trybu filmowego pozostaje w zasadzie bez zmian (maksymalna rozdzielczość 4K 30 kl./s, 100 Mb/s, crop 1,25x), to trudno nie docenić pojawienia się obok portu mikrofonu złącza słuchawkowego oraz wgranego fabrycznie płaskiego profilu V-Log, który pozwolić ma na uzyskanie zakresu dynamicznego rzędu 12 EV. W tym wypadku będzie to 8-bitowy zapis 4:2:0, ale podczas pracy z zewnętrznym rekorderem możemy liczyć na próbkowanie 4:2:2. Dodatkowo otrzymujemy też możliwość rejestracji filmów Full HD z prędkością do 120 kl./s, dzięki czemu możemy liczyć na atrakcyjnie wyglądające materiały w zwolnionym tempie.
Standardowo już też otrzymujemy dodatkowe funkcje fotograficzne oparte o tryb filmowy, takie jak 4K Photo, Post Focus czy Focus Stacking. Ponadto system łączności bezprzewodowej, możliwość ładowania przez USB oraz nowy dedykowany battery grip DMW-BGG1, który pomieści dwie dodatkowe baterie.
Lumix G90 pojawi się na rynku w maju, w cenie 900 funtów za body (około 4500 zł) i 1000 funtów (około 5000 zł) za zestaw z obiektywem kitowym 12-60 f/3.5-5.6 Power OIS (ekwiwalent 24-120 mm).
Więcej informacji znajdziecie pod adresem panasonic.com.
Nazwa | Panasonic Lumix G90 |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | 4/3 Live MOS (17,3 x 13 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 20,3 Mp |
Matryca | Mikro Cztery Trzecie |
Czułość | ISO 100 (rozszerzona) ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 |
Procesor | Venus Engine |
Rozdzielczość maksymalna | 5184 x 3888 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kompresja | fine normal |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Mikro Cztery Trzecie |
Kontrola błysku | Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) |
Lampa błyskowa | wbudowana |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy 2-osiowa stabilizacja w obiektywach |
Synchronizacja z lampą | 1/200 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M scenerie tryby użytkownika filtry artystyczne tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC UHS-II |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/4000 - 60 s migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV |
Zdjęcia seryjne | 9 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja kontrastu (Depth From Defocus), 49 punktów AF |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 2 359 000 punktów powiększenie 0,74 x |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy dotykowy 1 240 000 punktów |
Rejestracja filmów | 4K 30 kl/s Full HD 120 kl./s |
Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek micro USB 2.0 Wi-Fi |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy |
Wydajność zasilania | 290 |
Obudowa | uszczelniona częściowo magnezowa |
Wymiary | 130 x 94 x 77 mm |
Waga | 535 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |