Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - test obiektywu

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9.5
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

90%

Nie jest tani, ale jak na ultraszerokokątny zoom o jasności f/2.8 rekordowo lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, czy nie przypłacił tego gorszą jakością obrazu.

Autor: Redakcja Fotopolis

28 Maj 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Szerokokątne zoomy o stałej jasności są cenione przez fotografów krajobrazowych, wnętrz i eventowych, dlatego każdy system pełnoklatkowy stara się oferować model zmiennoogniskowy o zakresie do 24 mm i jasności f/2.8 lub f/4, który będzie nieprzerwanym uzupełnieniem zakresu oferowanego przez popularne 24-70 mm i 70-200 mm.

Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S do bezlusterkowców Nikon to w pewnym sensie aktualizacja lustrzankowego odpowiednika AF-S 14-24 mm f/2.8G ED o tych samych parametrach. Nowy model jest jednak dużo lżejszy (650 g wobec 970 g) i wyraźnie mniejszy - 88 x 124 mm wobec 98 x 132 mm. Co więcej, jest najlżejszy spośród konkurencyjnych modeli o jasności f/2.8.

Niewątpliwie łatwiej było mu stracić na wadze z uwagi na węższy zakres zoomu, zaczynający się od 14 mm, a nie tak jak w przypadku Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM od 12 mm. Z tego typu zoomami nie jest bowiem łatwo. W przypadku ultraszerokich kątów, każdy milimetr ogniskowej okupiony jest albo większymi, bardziej skomplikowanymi elementami i masą, albo gorszym światłem. Wystarczy spojrzeć na Canona EF 11-24 mm f/4L USM - nawet przy jasności f/4, ale minimalnej ogniskowej 11 mm waży aż 1.2 kg. Podobną wagę ma też Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM. Mimo wszystko odchudzenie przez Nikona wersji lustrzankowej o ⅓ to i tak bardzo duży sukces.

Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S ma więcej zalet. Zaprojektowany zgodnie z najnowszymi trendami, puszcza zalotne oko w kierunku filmowców, oferując cichy autofokus i niemal zerowy breathing (zmiana kąta widzenia podczas zmiany płaszczyzny ostrości jest minimalna). Jest oczywiście uszczelniony i wyposażony w pierścień funkcyjny i wyświetlacz, a nawet w mocowanie filtrów żelowych z tyłu obiektywu. Jednym słowem pełen profesjonalizm. Niestety trzeba za niego sporo zapłacić…

Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S kosztuje blisko 11 000 zł. Czy to dużo? Wersja lustrzankowa AF-S 14-24 mm f/2.8G ED jest 4 tys. tańsza. A modele konkurencji? Dużo tańsza jest Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG HSM z lustrzankowym mocowaniem Nikon - 5990 zł (wersja bezlusterkowa DN do Sony E i L-mount kosztuje 6490 zł), a także Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM (6490 zł), z gorszym światłem, ale szerszym zakresem ogniskowych. Rekordzistą jest natomiast Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM, którego cena to prawie 15 000 zł.

O dziwo analogicznych zoomów nie ma w swojej ofercie Canon. Wspomniany już EF 11-24 mm f/4L USM to wyjątkowo szerokokątny zoom o świetle f/4, który kosztuje prawie 12 500 zł. Natomiast w systemie EOR R najbliżej do testowanego tu Nikkora Z ma obecnie Canon RF 15-35 mm f/2.8L IS USM - tylko o milimetr krótsza ogniskowa na szerokim kącie, ale za to aż 35 mm w zakresie tele. Jest też zbliżony cenowo (10 500 zł), ale 15 mm w porównaniu do 14 mm to aż 20 stopni pola widzenia mniej. Dla fotografów krajobrazowych i wnętrz to spora różnica.

Po tym ogólnym zarysie przyszła pora na konkrety. Sprawdźmy, jakie możliwości skrywa Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S i czy wart jest swojej ceny.

Nikon Nikkor Z 14-24mm f/2.8 S - zawartość zestawu:

  • Obiektyw Z 14-24mm f/2.8 S
  • Futerał na obiektyw CL-C2
  • Osłona przeciwsłoneczna HB-96
  • Osłona przeciwsłoneczna HB-97
  • Pokrywka obiektywu LC-K104
  • Pokrywka obiektywu LC-Z14-24

Specyfikacja:

Nazwa Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S
Producent Nikon
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie Nikon Z
Ogniskowa 14-24 mm
Maksymalna jasność 2.8
Maksymalna wartość przysłony 0
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 16 elementów / 11 grup (3 soczewki asferyczne, 4 soczewki ED)
Pole widzenia 114° - 84°
Maksymalne powiększenie 0,13 x
Minimalna odległość ogniskowania 28 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 112 mm
Mocowanie filtra żelowego tak
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa silnik krokowy STM
Stabilizacja nie
Obudowa metal
tworzywo sztuczne
Skala odległości tak
Przycisk funkcyjny tak
dodatkowy pierścień funkcyjny
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 88,5 x 124,5 mm
Waga 650 g
Cena w dniu premiery 11 999 zł

Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły