Sony FE 50 mm f/1.2 GM - test obiektywu

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
8
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

89%

Sony prezentuje najjaśniejszy natywny obiektyw w swoim systemie, który dodatkowo oferować ma bezkonkurencyjną optykę. Sprawdzamy czy to rzeczywiście nowy święty graal w systemie Sony E.

Autor: Maciej Luśtyk

15 Marzec 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Biorąc pod uwagę, jak długo pełnoklatowy system Sony E istnieje na rynku, może wydawać się aż dziwne, że do tej pory najjaśniejsze szkła w ofercie producenta oferowały światło f/1.4. W końcu superjasne stałek mają w ofercie już nawet Canon i Nikon, którzy do bezlusterkowej gry weszli z dużym opóźnieniem. Sony jednak obudziło się z letargu i oto prezentuje pierwszy obiektyw ze światłem f/1.2, który zapewne da początek całej serii profesjonalnych, jasnych obiektywów stałoogniskowych.

Na rynek trafia właśnie najjaśniejszy obiektyw producenta - Sony FE 50 mm f/1.2 GM, który zachwycić ma wszystkich pracujących ze standardową ogniskową - nie tylko pod względem optyki, ale także szybkości działania i wygody pracy.

Nowy profesjonalny standard Sony wykorzystuje zaawansowaną optykę, wraz z najnowszą technologią powłok antyodblaskowych, poczwórny silnik AF, a na dodatek zachowuje przystępne wymiary i wagę.

Za konkurencyjną konstrukcję musimy oczywiście sporo zapłacić. Obiektyw wyceniony został na 2300 euro, czyli ok. 10 500 zł - z jednej strony dużo, ale obecnie jedynymi bezpośrednimi konkurentami w systemie są manualne szkła Samyanga i Voigltandera. W dodatku nadal jest to cena nieco niższa niż w przypadku analogicznych konstrukcji z innych systemów (Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S - 10 999 zł, Canon RF 50 mm f/1.2 - 11 000 zł).

Czy więc nowy standardowy obiektyw Sony FE 50 mm f/1.2 GM okaże się najbardziej konkurencyjnym szkłem tego typ na rynku? Sprawdzamy to w kolejnych rozdziałach testu.

Specyfikacja:

Nazwa Sony FE 50 mm f/1.2 GM
Producent Sony
Typ stałoogniskowy
Mocowanie Sony E
Ogniskowa 50 mm
Maksymalna jasność 1.2
Maksymalna wartość przysłony 16
Liczba listków przysłony 11
Pierścień przysłony tak
Tryb bezstopniowy przysłony tak
Układ optyczny 4 elementów / 10 grup ( 3 soczewki eXtreme Aspherical)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Minimalna odległość ogniskowania 40 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 72 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Poczwórny silnik liniowy XD
Stabilizacja nie
Obudowa metal
tworzywo sztuczne
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 108 x 87 mm
Waga 778 g
Akcesoria osłona przeciwsłoneczna
Cena w dniu premiery 2300 euro

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły