Fujifilm Fujinon XF 33 mm f/1.4 R LM WR - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski

Fujinon 33 mm f/1,4 wypełnia lukę w ofercie zaawansowanych stałek Fujifilm, w której brakowało jasnego standardu o ogniskowej zbliżonej do pełnoklatkowej pięćdziesiątki. Jak spisuje się w praktyce? Oto szybki test jego możliwości!

Autor: Maciej Zieliński

2 Grudzień 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Obiektyw zaprezentowano we wrześniu tego roku wraz z modelem XF 23 mm f/1.4 R LM WR, czyli odpowiednikiem klasycznego 35 mm. To projektowane równolegle, niemal bliźniacze konstrukcje, które dzielą nie tylko analogiczny tor optyczny, ale również wagę i gabaryty.

Obiektyw mierzy 73.5 x 67 mm i waży 360 g, jest to więc konstrukcja stosunkowo mała i lekka. Do jakości wykonania czy zastosowanych materiałów nie można mieć jednak zastrzeżeń. Są to głównie lekkie stopy metalu i wytrzymałe tworzywa a całość dodatkowo uszczelniono, o czym informuje symbol WR w nazwie.

Z kolei akronim LM oznacza, że za ustawianie ostrości odpowiada szybki i precyzyjny silnik liniowy, który trzeba przyznać spisuje się naprawdę dobrze. Działa bezdźwięcznie, nie myli się, i nie „oddycha”, co będzie miało znaczenie głównie dla filmowców.

Układ optyczny to 15 elementów ustawionych w 10 grupach (w tym 2 elementy asferyczne i 3 ze szkła ED). Jak na stałkę jest to więc całkiem bogata konstrukcja, co zawsze podnosi ryzyko występowania odbić wewnętrznych skutkujących flarą i blikowaniem.

I właśnie praca pod światło wydaje się być Piętą Achillesową Fujinona 33 mm f/1,4. O brzydkie, a często tęczowe wręcz refleksy nietrudno. W sytuacjach kontrastowych widoczna będzie też aberracja chromatyczna, ale jej poziom jest umiarkowany. Widywaliśmy znacznie gorzej skorygowane przebarwienia w znacznie droższych modelach tej klasy.

Dalej można już w zasadzie tylko chwalić. Bardzo dobra kontrola geometrii obrazu, niewielka winieta tylko na szeroko otwartej przysłonie i przede wszystkim znakomita ostrość już od f/1,4, która w rogach i na brzegach spada nieznacznie. Oczywiście to tylko pierwsze wnioski na podstawie wykonanych zdjęć plenerowych - więcej dowiemy się, gdy obiektyw trafi do naszego labu.

Fujifilm Fujinon XF 33 mm f/1.4 R LM WR - zdjęcia przykładowe 

Wszystkie zdjęcia wykonaliśmy aparatem Fujifilm X-S10 w formacie JPEG o najwyższej jakości i przy wyłączonych korekcjach systemowych. 

1/1000 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/600 s, f/4,5, ISO 160, 33 mm

1/1100 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/220 s, f/2,5, ISO 160, 33 mm

1/550 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/340 s, f/3,2, ISO 160, 33 mm

1/5800 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/640 s, f/5, ISO 160, 33 mm

1/30 s, f/2,8, ISO 160, 33 mm

1/8000 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/30 s, f/1,4, ISO 200, 33 mm

1/30 s, f/1,4, ISO 250, 33 mm

1/30 s, f/1,4, ISO 320, 33 mm

1/1000 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/280 s, f/3,2, ISO 160, 33 mm

1/1250 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/250 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/500 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/50 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/45 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/150 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/250 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

 

1/105 s, f/1,8, ISO 160, 33 mm

1/1500 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/11000 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/20000 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/640 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/30 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/40 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/150 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/10000 s, f/1,4, ISO 160, 33 mm

1/40 s, f/1,4, ISO 250, 33 mm

Zakres przysłon

f/1,4

f/2

f/2,8

f/4

f/5,6

f/8

f/16

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły