Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski

Ze względu na uniwersalność, tego typu obiektyw jest bardzo ważny w każdym systemie. Czy Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S spełni pokładane w nim oczekiwania? Mamy już pierwsze wnioski.

Autor: Krzysztof Mularczyk

7 Grudzień 2020
Artykuł na: 6-9 minut

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S do bezlusterkowców Nikon Z został zaprezentowany na początku tego roku (patrz: "Nikon Z 70-200 mm f/2.8 VR S - reporterski zoom dołącza do systemu"). Obiektyw tej klasy to zawsze jednej z najważniejszych modeli w każdym systemie. Sięgają po niego fotoreporterzy, fotografowie ślubni, a często nawet studyjni. Nic więc dziwnego, że każda taka nowość wzbudza duże emocje.

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S to jasny teleobiektyw do systemu Nikon Z

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - ergonomia przede wszystkim

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S to solidna konstrukcja. Metalowo-magnezowy korpus jest odporny na czynniki pogodowe. Przed wilgocią i kurzem zabezpieczone są wszystkie pierścienie, a przy bagnecie znajdziemy solidną gumową uszczelkę.

Uszczelniania w obiektywie Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S

Pierwsze co rzuca się w oczy to gabaryty. Nikon Z 70-200 mm f/2.8 VR S to nie jest kompaktowa konstrukcja. Mając 22 cm długości, jest prawie 2 cm dłuższy od wersji lustrzankowej Nikkor AF-S 70-200 mm f/2.8E FL ED VR i niewiele od niej lżejszy (1360 g w porównaniu do 1430 g). Daleko mu więc do skompresowanego Canona RF 70-200 mm f/2.8, ale w przeciwieństwie do niego nowy Nikon ma stałą długość.

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - jakość wykonania obiektywu stoi na wysokim poziomie

Ergonomia obiektywu jest na najwyższym poziomie. Szerokie pierścienie zoomu i ostrości są w odpowiednich miejscach, pracując z idealnym oporem i przyczepnością. Można mieć jedynie drobne zastrzeżenia do pierścienia funkcyjnego, że jest wąski i zbyt blisko bagnetu. Dla sympatyków "klawiaturowych skrótów" są jeszcze dwa przyciski funkcyjne, przy czym L-Fn2 jest poczwórny - jego cztery wersje umieszczone co 90 stopni na obwodzie tubusa, aby w każdej pozycji można było łatwo z niego skorzystać.

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S ma wbudowany wyświetlacz i przyciski funkcyjne

Jest też mały ekran monochromatyczny, na którym może być wyświetlana ogniskowa, przysłona, odległość ostrzenia i głębia ostrości.

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - jak działa autofokus i stabilizacja?

Autofokus Nikkora Z 70-200 mm f/2.8 VR S oparty na dwóch niezależnych układach z silnikami krokowymi działa szybko i skutecznie. Jest przy tym bezgłośny.

Doskonale działa również stabilizacja obiektywu. Producent deklaruje ją na poziomie 5 EV i rzeczywiście w praktyce z takiej efektywności możemy korzystać. Z tym obiektywem nieporuszone zdjęcia przy czasie ekspozycji 1/8 s i ogniskowej 200 mm nie stanowią większego problemu.

Skuteczność stabilizacji obrazu w obiektywie Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S

Ujęcie z ręki z włączoną stabilizacją obrazu przy czasie ekspozycji 1/5 s i ogniskowej 200 mm (ISO 1000 i f/22)

Nikon Z 70-200 mm f/2.8 VR S - konstrukcja optyczna na najwyższym poziomie

Na układ optyczny składa się 21 soczewek ustawionych w 18 grupach, w tym dwie soczewki sferyczne, 6 elementów ze szkła ED, soczewka fluorytowa oraz nowy element SR, który odpowiadać ma za redukcję aberracji chromatycznej. Jak sprawdza się w praktyce?

Schemat optyczny obiektywu Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S

Ostrość obiektywu Z 70-200 mm f/2.8 VR S wydaje się nienaganna w całym zakresie przysłon i dostępnych ogniskowych. W praktyce spadek szczegółowości obserwujemy dopiero przy f/22, ale to rzecz normalna. Dla porównania, zamieszczamy serię zdjęć przy ogniskowej 200 mm.

Seria zdjeć testowych wykonana obiektywem Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/22

Wady optyczne modelu Nikon Z 70-200 mm f/2.8 VR S - co z aberracją, winietowaniem i dystorsją?

Obiektyw doskonale koryguje aberrację chromatyczną. Nawet przy w pełni otwartym otworze względnym, na kontrastowych granicach nie widać przebarwień. Tyczy się całego zakresu ogniskowych.

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - przykład winietowania obiektywu

Aberracja chromatyczna nie jest widoczna w żadnym zakresie ogniskowych.

Gorzej z winietowaniem. Ta wada optyczna to pięta achillesowa tego obiektywu. Jest bardzo duża przy 200 mm i znika dopiero przy f/8. Ma oczywiście swój urok, szczególnie przy portretach, ale tak duży spadek jasności na brzegach potrafi namieszać przy próbie oceny ekspozycji, dlatego trzeba na nią brać poprawkę. Przy 70 mm winietowanie również występuje, ale jest wyraźnie mniejsze i szybciej znika, choć i tak dopiero przy f/5.6.

Winietowanie przy 200 mm jest bardzo wyraźne przy pełnym otworze względnym...

...znika dopiero po przymknięciu przysłony do f/8.

Przy maksymalnym tele widać również wyraźną dystorsję. Odczujemy ją fotografując architekturę, bo przy portretach, czy przyrodzie, kiedy w kadrze nie ma elementów prostoliniowych, zniekształcenia nie powinny nam się rzucić w oczy.

Przy 70 mm dystorsja jest niewielka.

Dystorsja jest największa przy 200 mm.

Oczywiście te optyczne wady korpusy Nikon Z mogą programowo eliminować. Wystarczy w menu aktywować odpowiednie opcje (przy firmowych ustawieniach aparatu są włączone).

Obiektyw świetnie radzi sobie też z pracą pod światło. To zasługa powłok Arneo i Nano Crystal. Obraz jest kontrastowy i wolny od odblasków. Mogą one pojawić się na zdjęciu, ale bardzo trudno je złapać. Na szczęście są całkiem ładne.

Czy warto kupić Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S?

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S wydaje się bardzo udaną konstrukcją, choć tak duże winietowanie w obiektywie za 11 000 zł nas zaskoczyło. Mimo to, zrobił na nas bardzo pozytywne wrażenie - ergonomia, stabilizacja i ogólna jakość obrazu zasługują na medal. A to, czy złoty, czy srebrny okażę się, gdy dokładnie przeanalizujemy pomiary z laboratorium. Test już wkrótce!

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - sample w pełnej rozdzielczości

Wszystkie prezentowane tutaj zdjęcia przykładowe wykonane zostały aparatem Nikon Z6 II przy standardowych ustawieniach, ale wyłączonych opcjach redukcji wad optycznych.

1/160 s, f/8, ISO 200, 91 mm

1/400 s, f/4, ISO 400, 70 mm

1/2500 s, f/2.8, ISO 400, 200 mm

1/2000 s, f/2.8, ISO 400, 200 mm

1/3200 s, f/2.8, ISO 400, 200 mm

1/2000 s, f/2.8, ISO 400, 200 mm

1/250 s, f/2.8, ISO 3200, 200 mm

1/1000 s, f/2.8, ISO 400, 70 mm

1/1600 s, f/5.6, ISO 3200, 200 mm

1/250 s, f/5.6, ISO 200, 70 mm

1/320 s, f/5.6, ISO 400, 130 mm

1/800 s, f/2.8, ISO 640, 200 mm

1/1250 s, f/2.8, ISO 400, 200 mm

1/800 s, f/5.6, ISO 400, 72 mm

1/500 s, f/4, ISO 200, 150 mm

1/250 s, f/2.8, ISO 200, 200 mm

1/400 s, f/2.8, ISO 200, 150 mm

1/800 s, f/2.8, ISO 200, 130 mm

1/800 s, f/2.8, ISO 200, 200 mm

1/320 s, f/5.6, ISO 200, 200 mm

1/640 s, f/4, ISO 200, 200 mm
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły