Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Najwybitniejsi polscy artyści, ważne zdjęcia z historii polskiej fotografii, unikatowe odbitki - to wszystko znajdziecie podczas 17. edycji Fotografii Kolekcjonerskiej, która wystartuje 5 listopada w Warszawie.
Fotografia Kolekcjonerska to jedyny w Polsce cykliczny projekt aukcyjny poświęcony fotografii. Od pierwszej edycji, która odbyła się w 2007 roku, prezentowana jest zróżnicowana kolekcjonerska oferta zdjęć cenionych polskich artystów. Już tradycyjnie podczas wystawy zobaczymy unikalne odbitki wykonane w różnorodnych technikach, a całość zwieńczy aukcja na której zostaną zlicytowane wyjątkowe odbitki.
Na wystawie będzie można zobaczyć obrazy, które powstały w ciągu ostatnich blisko stu czterdziestu lat. Są więc zapisem tego, jak fotografia zmieniała się na przestrzeni dekad. Tym razem najstarszym dziełem będzie portret przedstawiający syna Konrada Brandla wykonany w 1879 roku podczas słynnej sesji nagrodzonej medalem na wystawie Royal Photographic Society w Londynie. Brandel był pierwszym polskim fotografem, który otrzymał to wyróżnienie.
fot. Konrad Brandel, Bez tytułu (studium do „Portretu śmiejącego się chłopca”), 1879
Nie zabraknie przedwojennych artystów, takich jak Jan Bułhak, Zofia Chomętowska oraz Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy). Z cenionego przez kolekcjonerów dorobku Witkacego będzie można zobaczyć jedno z najsłynniejszych jego zdjęć – „Potwór z Düsseldorfu". Powstało ono we współpracy z Władysławem Janem Grabskim w 1932 roku i przedstawia mistrza w scenie improwizowanej z Janiną Turowską.
Pierwszy raz po długiej przerwie podczas projektu Fotografia Kolekcjonerska zostaną zaprezentowane prace Witolda Romera, w tym jedna wykonana w 1933 roku w wynalezionej przez niego technice – izohelii. Nie zabraknie także innych technik fotograficznych, jak guma dwuchromianowa – w pracach Witolda Dederki i Marka Gardulskiego, fotosynteza – charakterystyczna metoda twórcza Krzysztofa Pruszkowskiego, czy fotokolaż – którym po mistrzowsku posługiwał się Jan Dziaczkowski. Szczególnym przykładem reprodukcji fotografii będą tatrzańskie heliograwiury Awita Szuberta, Stanisława i Władysława Bizańskich z początku XX wieku.
fot. Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) / Władysław Jan Grabski, „Potwór z Düsseldorfu", 1932
Wśród wybitnych przykładów fotografii portretowej znajdą się wizerunki Jana Bułhaka autorstwa Benedykta Jerzego Dorysa czy Andrzeja Wajdy uwiecznionego przez Edwarda Hartwiga i Bogdana Łopieńskiego. Z końca lat 40. pochodzi portret Edwarda Hartwiga wykonany przez żonę Helenę w Lublinie. Jego swoistym uzupełnieniem będzie autoportret artysty z przełomu lat 50. i 60. – fotomontaż z wykorzystaniem sceny z modelkami.
Przemiany zachodzące we współczesnym świecie znajdą swoje odzwierciedlenie w pracach dokumentalistów różnych pokoleń. Chris Niedenthal zabierze nas w czasy PRL-u, w pracach Wojciecha Wilczyka z cyklu „Życie po życiu” i Michała Szlagi ze Stoczni Gdańskiej zobaczymy natomiast polską rzeczywistość po 1989 roku. Innym rodzajem dokumentu będzie zapis akcji artystycznej Pawła Althamera „UFO”, polegającej na budowie statku kosmicznego w Toporowie w 2004 roku.
fot. Edward Hartwig, „Zimowy dzień”, 1937
Nurt konceptualny będą reprezentować prace Natalii LL, w tym z serii „Sztuczna fotografia” z 1976 roku, Zygmunta Rytki, Jolanty Marcolli czy Jana Berdyszaka. Na wystawie nie zabraknie fotografii także innych klasyków, jak Zofia Rydet, Zbigniew Dłubak, Jerzy Lewczyński czy Bronisław Schlabs. Najmłodsze pokolenie nagradzanych twórców reprezentować będą m.in. Weronika Gęsicka, Marta Zgierska i Patrycja Orzechowska.
fot. Wojciech Wilczyk, „Afterlife (DK 442), 2012” z cyklu „Afterlife”, 2012/2016
Wernisaż odbędzie się 5 listopada 2016 roku (sobota), o godzinie 19:00, przy ul. Mysiej 3 (III piętro), w Warszawie. Wystawę prac będzie można oglądać w dniach 6-15 listopada, a całe wydarzenie, jak co roku zakończy się aukcją, którą zaplanowano na wtorek 15 listopada na godzinę 19:00.
W ramach 17. edycji Fotografii Kolekcjonerskiej przewidziano także wydarzenia towarzyszące w postaci spotkań na temat historii polskiej fotografii i poruszania się po rynku sztuki. Więcej informacji znajdziecie pod adresem fotografiakolekcjonerska.pl.
(źródło: materiały prasowe, fot. okładkowa: Weronika Gęsicka, „Bez tytułu #1” z cyklu „Ślady”)